Tanulási idő: kb. 45 perc
A pedagógiai kommunikáció nem más, mint pedagógiai céloknak alávetett és pedagógiailag szabályozott, intézményesült, többé-kevésbé tervszerűen előkészített és lefolytatott kommunikáció, melynek bázisintézményeit a család és az iskola alkotja, ennél fogva legfőbb résztvevői a nevelők és a növendékek.
Pedagógiailag szabályozott és a pedagógiai céloknak alávetett, amennyiben a pedagógus munkája tervezett és az irányított figyelemre támaszkodik. Tárgya a tanárok és a tanulók, valamint a diákok egymás közötti interakciójának kommunikatív mozzanatai. A kapcsolat jellegéből adódóan nem egyenrangú, de a diákok életkorban történő előre haladásával a szimmetrikus kommunikációhoz közelítő magatartásminta valósul meg. A pedagógus személyiségéből fakadó beállítódásai meghatározzák a kommunikációját is.
Az emberi kapcsolatok nevelésben betöltött létszükséglet-értékét már az ókori bölcselők is felismerték. A pedagógiai kommunikáció lényegére vonatkozó – ma ismert legkorábbi – írásos szöveg Isokratestől (Kr.e. 436-388) származik: „…azt mondom, hogy az okos nem cselekszik nyelv nélkül, hiszen a nyelv minden cselekedetnek és gondolatnak féke, és azoknak, akik ezt a legjobban használják, legnagyobb a bölcsességük.”
„A gyermekek lelkére … a szavak közvetítésével próbáltak hatni, erkölcsi szózatok, intelmek útján”
– írja Pukánszky Béla az ókori nevelésről. (Pukánszky, 1998, 27.)
A tanító szava uralta az iskolát évszázadokon át. Comenius Nagy Oktatástan című munkájában (Didactica magna) olvashatjuk, hogy „…a szellemet aligha táplálták valahol is a dolgok velejével: jórészt csak a szavak és vélemények héjával (levegőverdeséssel és szajkózással) a dolgok léhájával és pelyvájával terhelték őket”
. (Comenius, 1992, 88.)
A XVII. századtól az intézményes nevelésben jelentős változásokat tapasztalunk, de a verbalizmus, a klasszikus retorika tanórákon betöltött vezető szerepe megmaradt. Nem csak az erkölcsi és vallási, hanem a tudományos nevelés leghatékonyabb módjának továbbra is a verbális oktatást tartották. Az iskolai nevelés elsődleges célja – különösen az általánosan képző; humán gimnáziumokban – az ékes beszéd, bizonyítás- és cáfolás-technikák, a grammatika, a stilisztika, valamint a poétika magas szintű elsajátítása volt. A szókincs és szövegtudás alapján mérték a tanulók teljesítményét. (Tegyük hozzá, mindezt a hasonló stílusú klasszikus szövegek és főleg a latin nyelv gyakorlása érdekében tették.)
Az 1777. évi [első] Ratio Educationisban a következő idevágó megállapítások olvashatók: „Bármely nyelv megtanulásában az egész dolog lényege kiváltképpen a következő három főelven sarkallik:
Hogy a lehető legnagyobb szókincset véssük emlékezetükbe.
Hogy a nyelv szabályait teljesen megértsük.
Hogy az írásbeli és olvasásbeli képességet sokszoros gyakorlással megszerezzük.”(Az 1777. évi Ratio Educationis, 108.)
A pedagógiára a XIX. századtól egyre erőteljesebb hatást gyakorolnak a határtudományok: a pszichológia, a szociálpszichológia, a kulturális antropológia, a humánetológia és az információelmélet, valamint a kommunikáció.
A pedagógia egyre nagyobb figyelmet fordít a verbális mellett a nem verbális kommunikációra. Napjainkban, a tanári munkában, az élő beszéd mellett építünk a nonverbális kommunikációra, az írott szövegekre, a képi ábrázolásra, a mozgóképre és az animációkra, mint közvetítő médiára. Az interaktív tábla tantermi alkalmazásával összekapcsolásuk lehetőségeit is kiaknázzuk. A különböző pedagógiai színtereken folyó kommunikáció számos különleges vonással rendelkezik. Ezek felismerése segítette a pedagógiai kommunikációelmélet kialakulását. A hagyományos ismeretátadó iskolával szemben a korszerű oktatás tevékenység központú és készségfejlesztő. Tanítványaink és szüleik ma már más kommunikációt várnak el tőlünk, mint akár néhány évtizeddel ezelőtt. Az interakciók során tanár-diák viszonyban az alá- vagy fölérendeltség helyett egyre inkább a partnerségre törekvés a célravezető. Hallgatóink kommunikációs készségei más közegben fejlődnek (és e változás iránya – sajnos – nem minden esetben pozitív). A tanulóközpontú pedagógia újfajta kommunikációt igényel. Napjainkban az informatikai forradalom a tanári kommunikációt is átalakítja. (Szecsei-Tóth, 2005.)
Fogalmazza meg a véleményét napjaink pedagógiai kommunikációjáról és példákkal támassza alá a megállapításait!
Szempontok: a kommunikáció formái és tartalmi sajátosságai, verbális és nem verbális kommunikáció, tanár-diák, tanár-szülő és tanuló-szülő közti kommunikáció.
A pedagógiai kommunikációelmélet önálló diszciplína, melynek a tárgya egy sajátos kommunikáció, az oktatási-nevelési helyzetekben folyó, a kommunikáció általános jegyeivel jellemezhető kommunikáció.
Zsolnai József megfogalmazásában: „A pedagógiai kommunikációtan ma már interdiszciplináris területe a pedagógiának. Tárgykörébe tartoznak a pedagógia világának különböző szintjein a pedagógiai alapviszony lényegiségét kifejező kódhasználat szerepcserék, információcserék, illetve a kommunikációs aktusok és folyamatok eredményeként keletkező kommunikátumok, amelyek manifesztálódnak, írott és elmondott szövegekben éppúgy, mint gesztusokban, mimikában, öltözködésben stb. A pedagógiai kommunikációtan funkciója a pedagógia szervezett, szabályozott és spontán világában tetten érhető szabályosságok és kommunikációs sajátosságok számbavétele, leírása és tipizálása.”
(Zsolnai, 1996, 122.)
A kommunikációelméleti (információelmélet, kibernetika, pszichológia) és neveléstudományi területeken (didaktika, neveléselmélet, pedagógiai pszichológia) túl más tudományok kutatási eredményei is forrásként használhatók fel a pedagógiai kommunikáció értelmezése során, melyek több területen is érintkeznek egymással. A nyelv a pedagógiai kommunikáció elsődleges közege, mert az emberi gondolkodás, cselekvés és tanulás elképzelhetetlen a nyelv alkalmazása nélkül. A nyelvtudományok közül a pedagógiai kommunikáció számos területen kapcsolódik a pszicho- és a szociolingvisztikához.
A pszicholingvisztika – a nyelv használatának, megértésének, produkciójának és elsajátításának mentális mechanizmusait vizsgálja –a beszélt és írott nyelvvel foglalkozik. A pedagógiai kommunikáció többek között az alábbi területek eredményeit hasznosítja:
A szociolingvisztika – a társadalmi rétegződés és a nyelvhasználat összefüggéseit vizsgálja – kutatási eredményeiből a réteg-specifikus nyelvi kódokat emeljük ki, mert ezek döntő hatással vannak a társadalmi rétegződésre és az iskolai előmenetelre. A diák kommunikációs kompetenciája egyrészt meghatározza az iskolai teljesítőképességét, másrészt visszahat a tanítás-megértési és a tanulási folyamataira.
A nevelésszociológia és a szociálpszichológia kutatási eredményei alapján egyre elterjedtebbé vált az a szemlélet, hogy a nevelésben döntő szerepet játszanak a szociális interakciók. A pedagógiai – tanítási-tanulási – folyamatokban olyan kommunikációs láncolatok zajlanak, melyek során interakciók alakulnak ki.
A kommunikatív kapcsolat elsődleges célja a személyiségfejlesztő, azt kibontakoztató szándék. A pedagógiai kommunikáció sajátossága a pedagógiai céloknak alárendelt és pedagógiailag szabályozott, intézményesült kommunikáció.
Történhet:
A diák szabad akaratának befolyásolása (volucionális terület) már sokkal nehezebb feladat a pedagógusnak.
A pedagógiai kommunikáció elsődleges közegei a különböző szintű közoktatási intézmények: óvoda, iskola, gimnázium, gyakorlati képzőhely, tanműhely, egyetem… stb. A pedagógiai kommunikációt alapvetően befolyásolja a kommunikációs környezet (az óvoda, iskola épületének környezete, belső terei, (tan)termei, szaktermei, folyosói, nagyterme és a közösségi terei, pl. az aulája). Eredményességét elősegítheti az esztétikusan és harmonikusan kialakított megnyugtató és derűs környezet, az adott helyiség funkciójának megfelelő specialitások figyelembe vétele. A tantermek belső térkialakítása, célszerű berendezése – a különböző pedagógiai munkaformákhoz történő – átrendezhetősége segítheti a tanár-diák interakciók megvalósulását, a kommunikáció gördülékenységét, ezáltal a tanítás-tanulás eredményességét.
A pedagógiai kommunikáció számos sajátos vonással rendelkező színtere a tanműhely, vagy gyakorlati képzőhely. Ezeken a munkahelyeken az ott dogozó szakoktatók és más szakemberek is a kommunikációs helyzetek szereplőivé válnak.
A tanár pedagógiai, nevelési filozófiája a tanítás során alkalmazott kommunikációját döntően meghatározza. A nevelési filozófiáját pedig a saját iskolai szocializációs tapasztalatai determinálják, vagyis az, ahogyan őt nevelték annak idején. Jó esetben a tanári stúdiumok alatt elsajátított neveléstudományi ismeretei alapján saját filozófiát alakít ki, ellenkező esetben saját élményei alakítják a filozófiáját. Külső hatásként az intézmény vezetői, az ellenőrző személyek, az intézmény tradíciói, az aktuális oktatáspolitika is befolyásolhatja. Továbbá, Zrinszky László (2002) szerint az alábbi három felfogás közül valamelyik hat a legmarkánsabban a pedagógus kommunikációjára:
A kiforrott személyiségű tanár, jó pedagógiai kommunikációval és megfelelő oktatási módszereket alkalmazva képes olyan légkört kialakítani a tanítványaival, amelyben szívesen megnyilatkoznak; őszintén beszélnek a gondolataikról, problémáikról és érzéseikről. A pedagógus segít feltárni a készségeiket, fejleszteni a képességeiket, erősítheti az önértékelésüket és az önbecsülésüket. Így tudja leghatékonyabban támogatni a tanulási folyamatokat.
Az információkat pedagógiai szempontból a tanárnak kell transzformálnia. Ez teszi speciálissá a pedagógusok kommunikációját, és ez az egyik alapvető feltétele annak, hogy eljusson a fejlesztő szándékú üzenet a célszemélyekhez, csoportokhoz.
Gondoljon vissza egy olyan tanárára, aki hatékonyan kommunikált a diákjaival és egy olyanra, aki nem tudott jól kommunikálni a tanítványaival! Hasonlítsa össze a két tanáregyéniséget!
Szempontok: a pedagógusok személyisége, a kommunikáció formái és tartalma, verbális és nem verbális kommunikáció.
Az eredményes és hatékony pedagógiai munka feltétele a szülők bevonása a tanítási-tanulási folyamatokba. A siker záloga – különösen kisiskolás gyermekek, de még a középiskolások esetében is – a „közös hang” megtalálása a szülőkkel, a helyes és célravezető kommunikáció alkalmazásával.
A tanulóközpontú pedagógia újfajta kommunikációt igényel. Az autoriter, hivatali tekintélyre alapozott tanári attitűd esetén az információ, az értékrend, a viselkedésminta csak egy irányba hat, a diák csak befogad, és elfogad. A fejlesztő – szimmetrikus–, viszonyulást mutató pedagógus kommunikációja nyomán a diák személyisége alakul, mérlegeli, értékeli a hatásokat, de a hatásmechanizmus kölcsönös, közöttük együttműködés jön létre. A tanár értékrendje, világnézete stabil, de toleránsan fogad más, lényegesen vagy kissé különböző tanulói nézeteket. A diák értékrendje formálódik, és a kettőjük közötti szimmetrikus kapcsolatrendszer erősödik. Ennek megragadható jellemzői:
A pedagógiai kommunikáció színterein jól megfigyelhető a pedagógus kommunikációja, melynek hatékonyságát különböző mennyiségi és minőségi mutatókkal mérhetjük.
Az iskolai kommunikáció mennyiségi mutatói:
Az iskolai kommunikáció minőségi mutatói:
Hospitáljon két tanórán, figyelje meg és a fentiekben felsorolt minőségi és mennyiségi mutatók alapján értékelje az iskolai kommunikációt! Hasonlítsa össze a két tanórát a kommunikáció hatékonyságának szempontjából!
A lecke a pedagógiai kommunikáció jellegzetességeivel foglalkozott. A pedagógiai kommunikáció nem más, mint pedagógiai céloknak alávetett és pedagógiailag szabályozott, intézményesült, többé-kevésbé tervszerűen előkészített és lefolytatott kommunikáció, melynek bázisintézményeit a család és az iskola alkotja, ennél fogva legfőbb résztvevői a nevelők és a növendékek.
A pedagógiai kommunikációelmélet kialakulásának gyökerei az ókorig nyúlnak vissza. Az elmúlt évszázadok során jelentős változáson ment keresztül a pedagógiai kommunikáció.
A pedagógiai kommunikáció több tudományterülethez is kapcsolódik:a kommunikációelmélethez (információelmélet, kibernetika, pszichológia),
a neveléstudományhoz (didaktika, neveléselmélet, pedagógiai pszichológia),
a nyelvtudományokhoz (pszicho- és szociolingvisztika).
A pedagógiai kommunikáció célja a személyiségfejlesztő, az azt kibontakoztató szándék.
Az iskolai kommunikációt különböző mennyiségi és minőségi mutatók alapján vizsgálhatjuk és értékelhetjük.