4. A pedagógus kommunikációjának hatékonysága

A 4. modul a pedagógus kommunikációjának hatékonyságát helyezi a középpontba. A 4.1. lecke a tanári kommunikáció hatékonyságát meghatározó tényezőkkel foglalkozik, kutatási eredmények alapján mutatja be a hatékony és a kevésbé hatékony tanárok jellemzőit, illetve a fegyelmezés és a kommunikáció kapcsolatát vizsgálja. A 4.2. lecke a tanár és a tanuló kommunikációjára helyezi a hangsúlyt: ismerteti az egyirányú és a kölcsönös kommunikáció jellemzőit, az autoriter, hivatali tekintélyre alapozott és a szimmetrikus viszonyulást mutató tanár-diák kapcsolatokból eredő kommunikációs korlátokat és lehetőségeket, illetve azokat a kommunikációs gátakat, közléssorompókat, amelyek megakaszt(hat)ják a tanulók közléseit, lassít(hat)ják, vagy olykor teljesen lehetetlenné is tehetik a kétirányú kommunikációt. A 4.3. lecke betekintést nyújt a befolyásolásra törő kommunikáció jellegzetességeibe, illetve a befolyásolási technikák formáiba, hatásaiba és jellemzőibe.