4.2. A tanári és a tanulói kommunikáció kapcsolata

Célkitűzés

Követelmények

Tanulási idő: kb. 45 perc

A tanár-diák kapcsolatban a kommunikáció lehet egyirányú, vagy kölcsönös. (Szecsei - Tóth, 2005)

Az egyirányú kommunikációnál a közlő vagy közvetítő szerep a pedagógusé, a befogadó, recipiens szerep pedig a tanulóé. A „szereposztás” hat a tanuló aktivitására. Például a tanári előadás vagy magyarázat esetén a fő cél az információnyújtás, a közlés, a tájékoztatás.

A kölcsönös kommunikációnál a tanulók is közlők, a közlések megítélője, ösztönzője és segítője a pedagógus. Ez valósul meg például a tanórai feleleteknél. A kölcsönös kommunikáció lehet dialogikus (párbeszéd a tanár és a diákok között vagy párbeszéd két tanuló között), illetve csoportos (kis csoportban vagy osztálykeretek között). Itt a fő cél az aktivizálás.

Feladat

Hospitálás során figyeljen meg egy tanulói feleletet! Mi jellemezte a tanár-diák kommunikációt a felelet során?

A pedagógus hatékony kommunikációval képes jó kapcsolatot kialakítani a diákokkal. Ez elősegíti, hogy a diákok szívese(bbe)n tanuljanak, hogy nyíltan beszéljenek gondolataikról, problémáikról, érzéseikről. A tanár segíti feltárni készségeiket, képességeiket, erősítheti az önértékelésüket és az önbecsülésüket. (Szecsei - Tóth, 2005)

4.2.1. A tanári kommunikációt befolyásoló tényezők

A tanár és a diák közötti kommunikációt jelentős mértékben meghatározza a tanár pedagógiai, nevelési filozófiája. A tanár nevelési filozófiát gyakran befolyásolja a saját iskolai szocializációs tapasztalata, vagyis az, ahogyan őt nevelték tanuló évei alatt. Jó esetben az elsajátított neveléstudományi ismeretei alapján saját filozófiát alakít ki, rosszabb esetben saját élményei alakítják filozófiáját. Külső tényezőként az iskola vezetői, az adott oktatási intézmény hagyományai, a különböző előírások, rendelkezések is hatással vannak a tanár kommunikációs kultúrájára. (Szecsei-Tóth, 2005)

A nevelés történetét tanulmányozva megállapíthatjuk, hogy a XX. század reformpedagógiai irányzatai és alternatív iskolái (Brezsnyánszky, 2004) egy új kommunikációs fordulatot eredményeztek. A gyermekközpontú pedagógia elterjedése a kommunikáció megváltozását is magával hozta a tanár-diák kapcsolatban. (Zrinszky, 2002)

4.2.1. táblázat: A „hagyományos” pedagógiai kommunikáció és a reformirányok kommunikációs jellemzőinek összehasonlítása

„hagyományos” pedagógiai kommunikáció a reformirányok tipikuskommunikációs jellemzői
a kommunikáció fő irányai nevelőtől a nevelt felé kölcsönösség a nevelő vezető szerepének megtartásával vagy egyenlőségi alapon A neveltek egymás közti kommunikációja is fontos tényező
tanár-diák kapcsolat távolságtartó Inkább követelő vagy leereszkedő („atyai”) közvetlen megértőbb, elfogadóbb, („baráti”)
tipikus fő folyamatok az ismeretközpontú tárgyakban tanári előadás, magyarázat → memorizálás → szövegreprodukció → tanári teljesítmény megítélés információk megszerzése-megszereztetése → problémák felfedeztetése → megbeszélés → tudáspróba → értékelés
domináns szociális viszonylat páros kapcsolat — teljes tanulócsoport munkacsoport – teljes tanulócsoport
Eszközök rangsora tanári szó és írás, rajz, bemutatás tankönyv tanulók tapasztalatok szerzésének előmozdítása dialógus szövegek
Forrás: Zrinszky, 2002.

A szimmetrikus tanár-diák kapcsolatrendszer jellemzői:

4.2.2. A tanulók kommunikációs viselkedése

John Holt a következőképp írta le a tanulók kétféle jellegzetes magatartását: megkülönböztette a „gondolkodó” és a „produkáló” tanulást. A „gondolkodó” stratégiát alkalmazó tanuló gyakran szól, hogy nem ért valamit. Egyszerűen azért, mert folyamatosan ellenőrzi, hogy érti-e a dolgot.

A nagymértékben produkcióra törekvő tanuló gyakrabban él a „találgass és figyelj” technikával: elkezd mondani valamit, közben erősen figyeli a tanár arcát, és a pedagógus visszajelzései alapján folytatja beszédét vagy folytatja egy másik úton. (Zrinszky, 2002)

R. J. Martin az USA-ban vizsgálta a tanulók „túlélési stratégiáit”, melyek akkor lépnek működésbe, amikor a tanulók elidegenednek az iskolai élettől (azért, mert rendszeresen elbátortalanító üzeneteket vagy rossz osztályzatokat kapnak, esetleg túlzottan törekednek a sikerre). Ezeknek a stratégiáknak a kialakulása részben szervezeti, tantervi és módszertani okokra vezethető vissza, részben pedig arra, hogy a tanár a pályaszocializációja során milyen alapvető kapcsolatot tud kialakítani a gyermekkel egyénileg vagy a gyerekek csoportjával az oktatási környezetben. (Szitó, 2009)

Kommunikatív viselkedésük néhány típusa a következőképp írható le (Szitó, 2009; Zrinszky, 2002):

Suttogás és érthetetlen mormogás: Amikor hangosan kell olvasni és olyan szóhoz ér a tanuló, amelyet nem ismer, lehalkítja a hangját és mormog valamit. Reméli, hogy a megfelelő szavak így kideríthetők a tanár segítségével.

A tapasztalt tanárok kiismerik magukat e stratégiák között és elérik, hogy a tanulóknak ne legyen szükségük a tanár manipulálásának efféle kísérleteire.

4.2.3. Kommunikációs gátak, közléssorompók a tanár-diák kommunikációban

Definíció

A tanár-diák kommunikációban gyakran ún. kommunikációs gátak, közléssorompók figyelhetők meg, amelyek megakasztják a tanulók közléseit, lelassítják, vagy teljesen lehetetlenné teszik a kétirányú kommunikációt. (Gordon, 1994)

Ezek a kommunikációs gátak a következők lehetnek:

A gátak hatásainak megértéséhez be kell látnunk, hogy amit mondunk, általában többféle értelmet hordoz. A tanuló ezeket a rejtett üzeneteket olvassa ki a kommunikációnkból.

Példa

Például: „Szerintem másként alakult volna a dolog, ha pontosabb lettél volna…”

Ez a kijelentés értelmezhető így is:

Gordon szerint a tanárnak az elfogadás nyelvén kell szólnia a tanulóhoz. Elfogadását kifejezheti szavak nélkül (gesztusaival, testtartásával, arckifejezésével), de úgy is, ha nem avatkozik bele a tanuló által végzett tevékenységbe, hagyva, hogy megélje a hibázás lehetőségét vagy az önálló alkotás örömét. Támogathatja passzív figyelmével, csendben meghallgatva a tanulót, és szavakkal is közölheti, megerősítheti, hogy érdeklődéssel figyeli, amit mond.

Gordonhívogatóknak” nevezi azokat a szavakat, mondatokat, amelyek további közlésre serkentik a tanulót: például „Értem.”, „Tényleg?”, „Érdekes.”, „Ne mondd!”, „Érdekelne, mit gondolsz!”. A tanár próbálja meg aktív odafigyeléssel, értő figyelemmel megérteni azt, hogy mit érez a másik.

Gordon felhívja a figyelmet arra, hogy közléseinket gyakran ún. „te-üzenetek” formájában továbbítjuk, vagyis a „te” lesz a közlés alanya: „Azonnal fejezd be!”, „Szégyelld magad!”, „Lusta vagy!”. Ezek a „te-üzenetek” fokozzák a tanuló ellenállását, rombolják énképét.

Gordon sokkal hatékonyabbnak tartja azt a módot, amikor „én-üzenetek” formájában közöljük mondanivalónkat, amikor a mondat alanya az „én” lesz, ezzel nyomatékosítva, hogy szeretném megértetni a másikkal, mit váltott ki bennem a viselkedése: „Nagyon zavar, hogy beszélgettek a magyarázatom közben.”

Feladat

Gondolkodjon el azon, hogy milyen kommunikációs gátakkal találkozott tanárként, illetve tanulóként az iskolában. Milyen hatással voltak ezek a kommunikációs gátak a tanár-diák kapcsolatra?

Összefoglaló

A lecke bemutatta a tanári és a tanulói kommunikáció sajátosságait és azok kapcsolatát. Rávilágított a kommunikációs korlátokra és lehetőségekre a tanár-diák kapcsolatban. Példákkal tette szemléletessé azokat a kommunikációs gátakat, közléssorompókat, amelyek megakaszt(hat)ják a tanulók közléseit, lassít(hat)ják, vagy olykor teljesen lehetetlenné is tehetik a kétirányú kommunikációt.