Tanulási idő: kb. 45 perc
Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési formája között szoros összefüggés van.
Megjelenési formái a következők:
A személyközi és a mediális kommunikáció magában foglalja a hatáskeltést. A tanár oktató-nevelő munkájában a következő interakciók legfőbb célja a befolyásolás:
„Oldd meg a feladatot!”
„Ha kiselőadást tartasz, javíthatsz az osztályzatodon!”
A befolyásolás sikerét meghatározza az, hogy a partner üzeneteit megfelelően értelmezik-e (dekódolják). (Szecsei - Tóth, 2005; Zrinszky, 2002)
A tömegkommunikáció az elmúlt évtizedekben jelentős változásokon ment át. Az elektronikus tömegközlési eszközök által rövid idő alatt emberek millióihoz jut el az információ. Az információ a nevelés, a pedagógiai kommunikáció szempontjából egyre fontosabb tényezővé válik. Az információ, mint új érték jelent meg, mely alakítani, formálni tudja az emberek tudatát. Az információk sokasága jut el az emberekhez, és nekik el kell igazodni közöttük. Erre a globális információ-áradatra a társadalom nincs felkészülve. Egymásnak ellentmondó információkat kaphatnak (pl. a táplálkozási és alkoholreklámok szemben állnak az egészséges életmóddal). Az információk alapján gyakran döntés elé kerülnek az emberek. Ehhez azonban meg kell érteni az adott információt. A világot uraló állandó és folyamatos, vagy akciószerű manipuláció jelenléte, befolyása újabb kihívást jelent, melyre az iskolának, a pedagógusoknak fel kell készíteniük a tanulókat. Segíteni kell a fiatalokat (és a szüleiket) abban is, hogy el tudják dönteni, a világ olyan-e, amilyennek a média (TV, mozi, rádió stb.) mutatja, vagy olyan, amilyennek az iskolában, a tanárok magyarázataiból megismeri, továbbá, hogy milyen filmeket, műsorokat válasszon a kínálatból. Marx György szerint az az ország, amely megtalálja a pedagógiai megoldást erre, az lesz a jövő évszázadban a szuperhatalom. (Szecsei - Tóth, 2005)
Tekintse meg az alábbi oktatóvideót a tömegkommunikáció jellemzőiről, és figyelje meg, milyen hatást gyakorol a gondolkodásra és a nyelvre! http://zanza.tv/magyar-nyelv/kommunikacio/tomegkommunikacio-hatasa-gondolkodasra-es-nyelvre
A meggyőzés a befolyásolás azon módja, amelyben az érvelés dominál, és ennek segítségével próbál másokat valamilyen belátásra bírni. (Zrinszky, 2002)
A tanári kommunikáció ebben az esetben meggyőzés kialakítására, megerősítésére vagy megváltoztatására irányul. Ez általában hosszadalmas folyamat. A valódi meggyőzést követően annak megváltoztatása nehéz, sok energiát igényel. Ellenkező esetben csak a vélt vagy valódi elvárásokhoz történő alkalmazkodásról, esetleg felületes elfogadásról, vagy a meggyőzés kezdeti fázisáról beszélhetünk.
A meggyőződések fejlődése három tipikus szakaszra osztható fel:
A meggyőző kommunikáció folyamatát, egyben eredményességét McGuire az alábbi 12 pontban foglalta össze (idézi: Zrinszky, 2002):
„Elérjen a kommunikáció.
.
Odafigyeljek rá.
Kedveljem meg, keltsen érdeklődést.
Értsem meg, hogy mi az.
Ismerjem meg a mikéntjét.
Fogadjam el (attitűdváltozás).
Véssem az emlékezetembe és/vagy értsek egyet vele.
Kövesse információ-keresés és visszaszerzés.
Döntés a visszakeresett információ alapján.
A döntésnek megfelelő magatartás.
A kívánt tettek megerősítése.
Megszilárdulás”
Az ismeretek elsajátítása során a meggyőzés egyik fontos feltétele, hogy a tanulók megértsék azt a logikai utat, mely bizonyos eszmék, elvek kialakulásához vezet.
A meggyőzést feltétlenül fontos megkülönböztetni a rábeszéléstől. A meggyőzés folyamán logikai érvek segítségével törekszik a pedagógus a tartós hatás elérésére, feltételezve a viszontérvelést is. A rábeszélés pedig azonnali eredményt szeretne elérni, akár a korrekt érvelést is mellőzve, és nem válogat az eszközökben.
A meggyőzés lényegi eleme, hogy az egyén interiorizálja – belsőjévé teszi – a megismert tényeket, dolgokat, tehát kialakul a meggyőződése. A meggyőzés alapja a felek közötti pozitív érzelmi kapcsolat. (Szecsei - Tóth, 2005)
A túlságosan nyilvánvaló befolyásolási szándék ellenállást válthat ki, ezért a „direkt nevelési metodika egyre inkább háttérbe szorul”. Felfokozott ellenállást, dühöt vált ki az érintettekből az eltitkolt befolyási szándék, a manipuláció.
A manipuláció az emberi kapcsolatoknak az a formája, amikor az egyik fél a másikat eszközként használja saját céljainak elérésére, saját szükségleteinek kielégítésére. Ezt azonban nem erőszakkal éri el, hanem megfelelő érveléssel – saját érdekét közös érdekként vagy a másik érdekeként tünteti fel. (Oakwood, 1992)
Legcélravezetőbb, ha nem rejtegeti a pedagógus a befolyásolási szándékát, ugyanakkor nem kritizálja az érintett személy eddigi nézeteit, beállítódását. Az életkori összefüggések figyelembe vétele nagyon fontos:
A meggyőzés a csoport-egyén viszonya szempontjából:
A meggyőzés akkor eredményes, ha a partnerek visszajelzéseit nyomon tudjuk követni. Ennek egyik legfontosabb eszköze a nyelvi kifejeződés. A meggyőzés folyamatában a visszacsatolások átgondolt rendszerére van szükség. (Szecsei - Tóth, 2005)
Tekintse meg a „Jó szónok és jó beszéd” című videót a http://zanza.tv/magyar-nyelv/retorika/jo-szonok-es-jo-beszed weboldalon, és figyelje meg, hogy mi jellemzi a jó szónokot és a jó beszédet, hogyan lehet hatékony a meggyőzés.
Tekintse meg a „Hitelesség, hatás, meggyőzés, manipuláció” című oktatóvideót, amely a http://zanza.tv/magyar-nyelv/kommunikacio/hitelesseg-hatas-meggyozes-manipulacio weboldalon található! Figyelje meg a meggyőzés, a befolyásolás és a manipuláció jellegzetességeit!
A lecke bemutatta a befolyásolásra törő kommunikáció jellegzetességeit, valamint a befolyásolási technikák formáit, hatásait és jellemzőit.
Ismertette, hogy a tanár az oktató-nevelő munkája során milyen interakciókkal törekszik a befolyásolásra.
Rámutatott a kényszerítés és kínálat, a tömegkommunikáció és a vele együtt járó manipuláció, illetve a meggyőzés során hogyan nyilvánul meg a kommunikáció általi befolyásolás.