5.2. A vizuális kommunikáció és a szemléltetés sajátosságai

Célkitűzés

Követelmények

Tanulási idő: kb. 45 perc

A kommunikáció sajátosságainak vizsgálatakor érdemes szem előtt tartani a vizuális kommunikáció sajátosságait és ezzel kapcsolatban a szemléltetést az iskolai munkában.

Definíció

A vizuális kommunikáció vizuális jelekkel történő érintkezést jelent.

A vizuális kommunikáció során a tudatunk optikai ingereket keltő elemeket fog fel és lát képként. (Kovács, 2008) A kép, bármilyen célból is jött létre, az informálás eszközének tekinthető. A kép mindig hordoz információtartalmakat, de nem biztos, hogy a szemlélőben ismeretté válik.

A képi megjelenítés célja a kifejezés, nem pedig a pontos visszatükrözés. Gondolatok, látványok, folyamatok visszaadására törekszik. Legfőképpen a gondolkodásunk rugalmassága, illetve a társadalmi konvenciók és szakmai jelrendszerek ismerete határozza meg, hogy mennyit értünk meg a képek, ábrák jelentéséből.

Definíció

A képek befogadásának képességét, amellyel képesek vagyunk a világot megérteni néhány jellegzetes vonással, ezeket értelmezni és visszavetíteni, imaginációnak nevezzük. (Bubik, 2013)

Az ábrázolással képileg utánozzuk a valóságot: azaz valóságot próbáljuk leképezni. A leképezés történhet pontos vagy arányosan csökkentett méretekkel. Az ábrázolás történhet számítógépes programmal vagy szabadkézi rajzolással és lehet vázlatos, vagy egészen precíz.

Az alábbi ábra a vizuális kommunikáció kapcsolatrendszerét szemlélteti.

Az „A” rövidítés jelképezi a vizuális alkotó személyét, a „B” pedig a vizuális értelmező, befogadó személyt. A „KM” a vizuális kép. A „K1” az alkotói szándék szerinti kép, a „K2” a befogadói szerepben látott kép, a „K3” pedig a megértett kép a befogadó szerepében. Az ábra arra mutat rá, hogy mennyire nagy különbségek jelentkeznek a vizuális absztrakciók használata terén.

Az oktatásban a tananyag vizualizálása hozzájárulhat a könnyebb megértéshez és feldolgozáshoz. A tanároknak törekedniük kell arra, hogy óráikat színesebbé varázsolják és vizuálisabbá tegyék az órai feladatokat.

Az oktatásban a szemléltetés révén fontos szerepet kap a vizuális kommunikáció, hiszen az információ könnyebben befogadható, ha nem csak verbális csatornán jut el hozzánk, hanem más csatornákon is, érzékszerveinken keresztül.

A szemléltetés alkalmazásának indokai:

A formalizáció is fontos szerepet játszik a tanítás-tanulás folyamatában. A részleges formalizációba tartoznak többek között a táblázatok és a szövegvázlatok. Ezek segítik az áttekinthetőséget, mert a beszélt nyelv láthatóvá tételéről van szó betűjelek, számjelek segítségével.

Az oktatás hatékonyságának növeléséhez vezethet, ha a pedagógus a vizuális ingereket kombinálja a megfelelő aktivitással. Ennek módszere lehet a vizuális ingerek gondolkodtató „adagolása” vagy a tanuló bevonása a szemléltetésbe. A passzív szemléltetés kiegészíthető a vizuális eszközök aktív használatával, mely a tanítás eredményességére pozitív hatással van. (Szecsei - Tóth, 2005)

Az iskolákban is sokféle szemléltetőeszköz segítette és segíti ma is a tanulást (Bubik, 2013). Az osztályterem falán szemléltető tábláktól kezdve a térképeken át a csontvázig. Korábban még keretezett diaképeket használtak a művészettörténeti előadásokhoz, írásvetítő fóliákat bármely témához, ma már prezentációk készülhetnek számítógépen és a mobil eszközök alkalmazása is számos lehetőséget kínál. (Ősz, 2012) (A fejlesztési cél ugyanaz, csak az eszköz fejlődött.)

Feladat

Tekintse meg az alábbi videókat és figyelje meg, hogyan jelenítik meg vizuális formában a tananyagot!
Videó: http://zanza.tv/matematika/gondolkodasi-es-megismeresi-modszerek/pascal-haromszog-binomialis-egyutthatokés http://zanza.tv/irodalom/okor/homeroszi-eposzok

A technika folyamatos fejlődése, az informatika és az Internet térhódítása egyre komplexebb szemléltető eszközök, IKT-alapú megoldások (Molnár, 2011) megjelenését eredményezi, melyek emelhetik a pedagógiai kommunikáció színvonalát és ezzel kedvező hatást gyakorolhatnak az oktatás minőségére is.

Feladat

Tekintse meg az alábbi videót és figyelje meg, milyen változásokon mentek keresztül az oktatásban alkalmazott technikai eszközök!
Videó: https://www.youtube.com/watch?v=UFwWWsz_X9s

A korszerű IKT eszközök alkalmazásának több oka is van:

A szemléltetetés egyik korszerű eszköze a projektor, amely kivetíti a tanári számítógép monitorának képét, segítve a tanári kommunikációt.

Egyre több iskolában alkalmaznak interaktív táblát az oktatásban (Makó, 2008), amelynek használatával lehetővé válik a vizuális kommunikáció kiszélesítése, prezentációs technikák megújítása, tanórai interaktivitás növelése. Hatékonyabbá teheti a hagyományosan alkalmazott tanítási-tanulási módszerek (például a magyarázat, előadás) alkalmazását. Az interaktív tábla használata ösztönzi a sokoldalú tanóratervezést és a médiumok funkcionális használatát, ezáltal lehetőséget nyújt a tanár pedagógiai kultúrájának, illetve a vizuális kommunikációnak a megújítására, színesítésére.

Tanulók aktivizálása interaktív tábla segítségével
Tanulók aktivizálása interaktív tábla segítségével

A vizuális kommunikáció és a szemléltetés lehetőségeit bővítik az iskolában a dokumentumkamerák (vizualizálók), amelyek eredetileg azzal a céllal készültek, hogy papír alapú dokumentumokat tudjanak – fóliára másolás nélkül – kivetíteni. Az oktatásban azonban ennél lényegesen szélesebb körű használatuk vált elterjedtté. A hangsúly a vizualizációra esik, azaz bármilyen, oktatási célú objektum, tárgy kamera alá tett képének kivetítését teszi lehetővé ez az eszköz. Az interaktív táblával is egyszerűen rendszerbe illeszthető.

Feladat

Tekintse meg az alábbi videót a jövő osztályterméről és figyelje meg, milyen lehetőségeket rejteke az új technikai eszközök a vizuális kommunikáció tekintetében!
Videó: https://www.youtube.com/watch?v=u8f4AaH54G8

A hatékony szemléltetéshez nem elegendő a korszerű eszközök megléte, a pedagógus felkészültsége, a prezentációs készségeinek a folyamatos fejlesztése is feltétlenül szükséges hozzá. (Simonics, 2014)

Összefoglaló

A lecke részletezte a vizuális kommunikáció törvényszerűségeit, megismertette a hallgatót a tanórai szemléltetés sajátosságaival, a formalizáció szerepével a tanulási-tanítási folyamatokban, valamint bemutatta az IKT eszközöket, és azok ösztönző hatását a tanár kommunikációs készségeinek fejlesztésére.