Tanulási idő: kb. 45 perc
Az információs társadalomban az informatikai forradalom kihívást jelent az iskolák számára, mert folyamatosan alakítják a tanulás és tanítás szervezeti és intézményi kereteit. A tudás jellege is megváltozik: multimediálissá és gyakorlatiassá lesz. Egyre inkább előtérbe kerül a „virtuális kommunikáció”. (Buda, 2003) A nyomtatott írás lassan elveszti vezető helyét a kommunikációs médiumok között, a virtuális tanulás lesz a mindennapos, bár a személyes kommunikáció továbbra sem mellőzhető. (Nyíri, 2009)
A tanulók egy új nemzedéke nő fel az új technológiák használatával (számítógép, videojáték, zenelejátszó, digitális kamera, mobiltelefon stb.). A diákok szinte állandó jelleggel megtalálhatóak az Interneten, különböző közösségi oldalakon. Közösségi portálokon keresztül kommunikálnak; e-mailben és SMS-ben értekeznek egymással. Az internetes kommunikáció és az angol nyelv hatása egyértelműen megnyilvánul a fiatalok mindennapos szóbeli társalgásában. (Keszy - Harmath, 2013)
A célratörő, gyors kommunikációhoz szoknak hozzá, és mindez életük természetes részét képezi. A mai tanulók másképp dolgozzák fel az információkat. A digitális nyelvet anyanyelvi szinten beszélik. Marc Prensky (2001) nevezte először ezt az új generációt „digitális bennszülötteknek”. A nem digitális világban felnevelkedettek a „digitális bevándorlók” elnevezést kapták. (Buda, 2013)
Az oktatásban problémát okozhat, hogy a mai diákok, a bennszülött generációk a felgyorsult világ által olyan készségeket sajátítanak el, amit bevándorló tanáraik nem értékelnek. A digitális bennszülöttek számára a bevándorló tanáruk olyan módszerekkel tanít, amelyek nem keltik fel a tanulók érdeklődését. Ezért a „digitális bevándorló” pedagógusnak kell alkalmazkodnia a diákok kommunikációs sajátosságaihoz. A pedagógusok saját eszköztárukat teljes egészében alkalmassá kell, hogy tegyék a bennszülött generáció nyelvezetéhez. Szükséges a mentális váltás, a régi tartalmakat másképpen kell tanítaniuk. (Radó, 2010)
A technikai fejlődés eredményeképpen megváltoztak a hagyományos tanulási és kommunikációs formák.
Az offline tanulás esetében nem valós idejű kommunikáció jön létre.
Offline tanulásról beszélhetünk például akkor, amikor a tanuló az internetről letöltött tananyagból tanul, a kommunikáció pl. e-mail útján történik.
Online tanulás esetén valós idejű kommunikáció jön létre.
Ez leggyakrabban weblapok alkalmazásával történik. Ekkor a számítógéppel segített kommunikáció például vitafórumok, csevegő rendszerek által valósul meg.
A virtuális tanulási környezetek létrejötte, az online tanulás lehetővé tette a tanulás közösségi formáit is, ezáltal egy megváltozott, sajátos kommunikációt eredményezett. (Tóth, 2012) Virtuális tanulási környezetben nagyon hatékony lehet a számítógépes kommunikáció (például a tanulócsoportok közti párbeszéd, e-mail, chat), hiszen lehetővé teszi, hogy interaktív kapcsolatba kerüljenek egymással a tanulók, illetve oktatók. (Pentelényi - Tóth, 2006)
A virtuális tanulási környezetek átalakítják a hagyományos tanár-diák kommunikációt. (Pearson - Lord, 2006)
A kommunikáció egyik leggyakoribb eszköze az e-mail. A vita- és online fórumok aszinkron kommunikációs formák, azaz a kommunikatív kapcsolatok térbeli és időbeli távolságokban zajlanak a résztvevők között. A résztvevők üzeneteket küldenek abba a közös térbe, amelyet a kurzus használ. Jól lehet élni a tanulási környezetek online fórum lehetőségeivel, ahol változatos kérdésekről beszélgethetnek a tanárok és a tanulók. A szinkroncsevegő lehetőségeknél a felhasználók valós időben beszélgetnek. Ezek általában szövegalapúak, de lehetnek videó konferenciák is.
A rendszer középpontjában a tanuló kerül, aki egy- és kétirányú kapcsolatban áll az ismeretszerzés alapvető forrásaival.
A fenti modellben a tanár/facilitátor/mentor feladata, hogy a különböző médiumok, kommunikációs eszközök és módszerek eltérő fejlesztő hatásait a tanulási folyamat eredményességének maximálása érdekében fejlesztő hatásrendszerré rendezze, illetve szervezze. (Tóth, 1996) Az elektronikus alapú kommunikáció moderálásában előtérbe kerül a tanár indirekt irányító funkciója.
A tanár/facilitátor/mentor feladatai közé tartozik a tanulási környezet szervezése, a kommunikációs hatásrendszer újraszabályozása, pontosítása is. E tevékenységben hasznos eszköz lehet a virtuális tanulási környezet által nyújtott vitafórum.
A vitafórum lehetővé teszi, hogy a tanulók:
A tanárok és diákok közötti digitális diskurzusok megjelennek a közösségi oldalakon is. Ezek lehetőségeit érdemes kihasználni az anyanyelvi kompetencia fejlesztésére is. (Keszy - Harmath, 2013)
Eddigi tapasztalatai alapján gondolja át, hogy milyen hatást gyakorol a technikai fejlődés a tanulók kommunikációjára!
Az elektronikus tanulási környezetek sajátosan új ismeretszerzési forrásai az interaktív és a nem interaktív elektronikus oktatási anyagok, amelyek az írásbeli kommunikáció szempontjából sajátosak. A „hagyományos” tankönyvekkel kapcsolatos kutatások rámutattak az írásbeli kommunikáció számos hiányosságára. Például: „a tankönyvekről nem mondható el kifejezetten, hogy fejlesztenék a diákok induktív gondolkodását” (Sinka, 2000, 607.), emiatt a tankönyveknek tudatosabban kellene törekedniük a gondolkodás fejlesztésére. Ez fokozottan érvényes az elektronikus tananyagokra, hiszen ezeknek amellett, hogy lehetővé kell tenniük az önálló tanulást, a megváltozott tanár-diák kommunikáció miatt hangsúlyos szerepet kapnak a gondolkodás fejlesztésében, az információk elsajátításában.
Fogalmazza meg, hogy milyen előnyeit és hátrányait látja az elektronikus tananyagoknak!
A lecke bemutatta azokat az intézményes nevelés előtt álló kihívásokat, melyeket az informatikai forradalom eredményezett a digitális bennszülöttek megjelenésével.
Feltárta a tanár megváltozott szerepét és az ebből fakadó kommunikációs elvárásokat.
Ismertette az offline és online tanulás közötti különbséget, illetve az elektronikus tanulási környezetek sajátosan új ismeretszerzési forrásait; az interaktív és a nem interaktív elektronikus tananyagok előnyeit és hátrányait.