(Egy kiállítás katalógusát lapozgatva…)
Az együttes ezred- és századforduló jó alkalom volt a visszatekintésre,
számvetésre. A pedagógia, a nevelés és újabban a gyermekség történetével
foglalkozók számára az utóbbi száz év jelenségeinek értékelése különösen
időszerű. Pontosan száz esztendeje ugyanis annak, hogy Ellen Key,
svéd publicista és pedagógiai szakíró mejlenetette híres könyvét A gyermek
évszázada címmel. A kötet – főleg annak 1902-ben kiadott német nyelvű változata
– hatalmas vihart aratott. Írója szokatlan, újszerű gondolatok egész sokaságával
lepte meg olvasóit, a mű hatása világszerte elementáris erejű volt.
„A következő évszázad a gyermek évszázada lesz” – fogalmazza meg az azóta
híressé vált jelmondatot.[1]
Vajon bevált-e Ellen Key jóslata? Milyen volt a gyermekek helyzete az elmúl
száz esztendőben? Világszerte tudományos konferenciák sorozatát rendezik
az elmúlt években, amelyeken a kutatók ilyen és ehhez hasonló kérdésekre
keresik a választ.[2]
A tudományos tanácskozásokat egyre többször rendezik kiállításokkal
egybekötve. Ilyen kulturális-tudományos eseményre került sor Halléban,
a Francke Alapítvány munkatársainak szervezésében.[3]
(Az egykori német pietista pedagógus által alapított és a közelmúltban
felújított árvaház épülete 1992 óta ad otthont kiállításoknak, konferenciáknak,
koncerteknek. A „gyermek-centrum” munkatársai folyamatosan szerveznek programokat
iskolás korú gyermekeknek.) A 2000. évet a Francke Alapítvány szakemberei
gyermek-évnek tekintik. Ebből az alkalomból látott napvilágot az a reprezentatív
kiállítású kötet, amely a nagyszabású kiállítás katalógusa mellett huszonnégy
tanulmány kapott helyet gyermekségről, pedagógiáról, iskoláztatásról és
mindezek 20. századi történetéről.
A kötet bevezetője a kiállítás anyagával ismerteti meg az olvasót.
Már a cím is sokat mondó: gyereknek lenni nem gyerekjáték (Kind sein kein
Kinderspiel). S e sommás vélemény akár az utóbbi száz év tömör értékeléseként
is felfogható: a gyerekek helyzetének, életkörülmények általános javulásával
szemben a háborúk borzalmai, a gyerekekkel szemben elkövetett rémtettek
riasztó ellentpontot képeznek.
A kiállítás hét terme a gyermekkor huszadik századi
történetéből hét fontos szempontot emel ki. Az első szoba témája:
gyermeklét a századforduló császári Németországában. A korabeli gyerekideált
megfogalmazó szövegrészletek (mint például: „A gyermek akaratát meg kell
törni...”) mellett családfotók érzékeltetik a kor mentalitását: a polgári
családok mintaképe a császári család volt. Ebben a családban az apa autoriter
hatalma érvényesül, hitvese és gyermekei feltétlen engedelmességgel tartoznak
neki. A gyerekektől olyan erényeket követeltek meg, mint az engedelmesség,
szorgalom, szerénység és a rendszeretet. A terem berendezése ügyesen érzékelteti
a kisgyermek mindennapi élményét: a képek szemmagasság fölött helyezkednek
el, így a látogatónak felfelé kell tekintenie. (Alulnézetből kell feltekinteni
a kiállítási tárgyakra, ismét átélheti
a látogató saját gyermekkorának félelmeit a fölé magasodó bútoroktól.)
A bemutatott játékszerek is a korszakot elevenítik fel: az aknavető
játékkatona az első világháborút idézi, a gőzhajó az ipari forradalmat.
A játékzongora és -babakocsi a kisányok tradicionális női szerepekre való
felkészülését szolgálják.
Ugyanezt a folyamatot szemlélteti a második terem berendezése.
Egy kislány és egy kisfiú szobájába pillanthatunk be, ahol a játékok a
jövendő felnőtt szereppel való azonosulást segítik. A lányok játékai között
a babakonyha, a játék vasaló és varrógép található, a fiúknak viszont ólomkatonát,
játékvasutat, kisautót és oktató célzatú társasjátékokat ajándékoztak szüleik.
A Weimari Köztársaság (1919-1932) ideje alatt a tehetős polgárcsaládok
körében már alapvető követelménnyé vált a gyerekszoba berendezésének előírásszerű
nevelő célzatú játékokkal való felszerelése. Ekkoriban születik a mondás:
„volt gyerekszobája”, azaz jó házból való, ahol jó nevelést kapott. Az
ellenkezője is igaz: akinek „nem volt gyerekszobája”, az alacsony sorból
származik, s ebben az alantas társadalmi heyzetben már gyerekkorban is
az élet mindennapi velejárója volt a gyermekmunka. A bedolgozóipar elterjedésével
pedig sokszor éppen a játékgyártásban kellett gyerekként résztvenni, mint
a teremben látható képeken szereplő thüringiai munkáscsalád, amelynek gyerekei
babafejeket és -végtagokat készítettek.
A „Nagybetűs Élet” felé tett első játékos lépések színtere az óvoda.
A harmadik terem a nemzeti szocializmus (1933-1945) német óvodáiba
nyújt bepillantást a látogatónak. A társadalompolitika által sugallt nőideál
ebben a korban a gyermekei otthon gondozó-nevelő édesanya. A fegyverkezés
szolgálatába állított ipar termelésének felfokozása azonban nem tette lehetővé
ennek az eszménynek a maradéktalan megvalósulását, ezért az állam az óvodai
nevelés nemzetiszocialista jellegű „átideologizálásával” kívánta a felnövekvő
nemzedékek gondolkodásmódját, habitusát befolyásolni. A szellemi fejlesztéás
helyett így kerülhetett előtérbe a higiéniára, a testi képességek fejlesztésére
koncentráló nevelés, ami feltétlen Führer-hűséggel párosult. A játékszerek
itt már a „testi elpuhulás” veszélye miatt nem kívánatosak, helyüket a
harcos élet próbatételeire való játékos felkészítés vette át. Ez az a korszak,
amelyben a korabeli reformpedagógiai törekvések „apálya” figyelhető meg:
több Montessori óvodát bezártak Németországban. A kiállítás rendezőinek
kreatív ötlete az a homokozó, amelyben az egymásra helyezett homokzsákok
az uniformizáló tömegnevelést szimbolizálják. A rajtuk elhelyezett fényképeken
katonásdit játszó fiúk pedig olyan generációt jelenítenek meg, amelynek
tagjai számára a háborús játék izgalma hamarosan fájdalmas realitássá vált.
A negyedik terem az iskoláé. A német iskolarenszer fejlődését
illusztráló ábrák mellett a hétköznapi életbe is betekinthetünk a rekonstruált
korabeli iskolaterem segítségével. A tanárközpontú, úgynevezett „frontális”
oktatás elvei szerint egymás mögött elhelyezett iskolapadok a mát idézi
fel a látogatóban: ezen a téren nem sok minden változott az átlagos iskolákban.
A teremben ugyanakkor a különleges, egyedi kísérletek is megjelennek. A
gyerek egyéniségét középpontba helyező Ellen Key-i reformeszmék alapján
megszülető pedagógiai irányzatok iskolamodelljei közül itt Paul Geheeb
Odenwald-iskolája, Berthold Otto berlini magániskolája valamint a drezdai
Állami Kísérleti Iskola rekvizítumai kaptak helyet. Éles ellentétként itt
láthatóak az ellenpólus, a nemzetiszocialista iskolák és nevelőintézetek,
valamint a két nagy náci ifjúsági szervezet (Hitlerjugend, Bund Deutscher
Mädel) hétköznapjait bemutató dokumentumok is.
A huszadik század egyik legsötétebb fejezete a második világháború
időszaka volt. A német hadsereg 1946. május 8-i fegyverletétele még nem
jelentette a történet végét –
a civil emberek, a gyerekek számára sem. Az ötödik termet a több
százezer „elvesztett”, kallódó gyermeknek szentelték a kiállítás szervezői.
Ezeknek a gyerekeknek több mint a fele messze nem érte el a tízéves kort.
A fenyegetettség élménye határozta meg életüket. Sokan a saját nevüket
sem tudták, nem beszélve szüleik nevéről, lakhelyükről. Többségüket gyűjtőtáborokban,
túlzsúfolt gyermekotthonoban helyezték
el, vagy nevelőszülőkhöz adták őket. A
Német Vörös Kereszt fényképes szórólapok tömegével próbálta ezeknek a gyerekeknek
a kilétét megfejteni, és visszajuttani őket saját szüleikhez. Nem is eredménytelenül:
1950-ig 60785 gyermeket azonosítottak, a következő harminc évben pedig
mintegy 300 ezret. (Döbbenetes élmény olvasni ezeket a kereső-röplapokat.
Az egyik kislány fényképe alatt ez áll: „Keresztneve: ismeretelen, vezetékneve:
ismeretlen. Körülbelül 1943-ban született. Szeme színe: nincs adat, haja
színe: nincs megadva. A névtelen kislány, akit Erikának szólítanak, feltehetőleg
Kelet-Poroszországból származik. Apját keresi. Szászországba jött egy transzporttal,
és azt állítja, hogy anyja és nővére, Ute meghalt Königsbergben.” 254.
o.)
A hatodik teremben a hatvanas évektől a kilencvenes évekig
terjedő időszak játékszereit helyezték el a rendezők. Építőjétékok, vonatok,
rakéták és robotok –
ezek fémjelzik a technikai fejlődést a játékiparban. A népszererű sorozatok
műanyag figurái mellett jól megférnek a hetvenes évek „természetes anyag-eufóriáját”
megtestesítő fa játékszerek. A nyolcvanas évektől kezdve a médiaipar számára
a gyerekek is a reklámhadjáratok céltáblájává váltak. A TV- és videofilmek,
komputerjátékok révén a gyerekek előtt feltáruló virtuális világ élménye
egyer több nehézséget okoz a valós világhoz való viszonyulás kialakításában.
Végül a hetedik teremben kaptak helyet az egész évszázadon
átívelő gyermek-önéletrajzok. A látogató egy hatalmas karosszékre felkapaszkodva,
fejhallgatón keresztül hallgathat bele a hét életrajz egyikébe-másikába.
Ezek közül az egyik az író-filozófus Waltzer Benjamin (1892-1940) életét
mutatja be, aki szívesen foglalkozott gyermeknevelési kérdésekkel, és maga
is gyűjtött gyerekkönyveket, játékszereket.
A hét termen keresztül vezető séta során a látogató megismerheti
a huszadik századi gyerekkort, ugyanakkor felfedezheti magában
a lelke mélyén meghúzódó gyermeki ént is. Így talán igaz lehet egy
tízéves kislány kijelentése: „ti felnőttek
is csak nagyra nőtt gyerekek vagytok”.
[1]
Híressé vált szavait egy Harald Grote álnéven publikáló írónőtől kölcsönözte,
akinek az „Oroszlánkölykök” című színdarabjának egyik szereplője
fogalmazza meg a jóslatot: „A következő évszázad a gyermek évszázada
lesz, ahogyan ez az évszázad a nő évszázada volt. Ha pedig a gyermek
kivívta jogait, tökéletes lesz az erkölcs is. Mert minden ember tudja,
hogy más kötelékek fűzik ahhoz az élethez, amelyet ő maga ad, mint amilyen
kötelékeket a társadalom és törvények kényszerítenek rá.”
[2]
Ilyen felolvasóülésre nálunk is sor került 1998 áprilisában a Magyar Tudományos
Akadémia Pedagógiai Bizottsága szervezésében. A konferencián elhangzott
előadások olvashatók „A gyermek évszázada” című gyűjteményes kötetben.
(Osiris Kiadó, 2000.)
[3]
August Hermann Francke a 17. század végi pietista pedagógia kiemelkedő
egyénisége volt, aki árvaházat és iskolákat létesített szegény gyerekek
részére. A több intézményt magába foglaló komplexum Franckeanum néven egy
ideig az alapító halála után is működött.