KÉT
TANÍTÓI KÉZIKÖNYV A
MÚLT SZÁZAD ELSŐ
FELÉBŐL
PUKÁNSZKY BÉLA
Pedagógiatörténeti örökségünknek
értékes darabjai azok a didaktikai-módszertani szakkönyvek, amelyek tanítók
számára készültek a múlt század első felében. Megjelenésüknek a kor is
kedvezett: a két Ratio Educationis
ráirányította a figyelmet a tanítóképzés ügyére. Egyre-másra jelentek meg az
olyan szakmunkák, amelyek a népoktatás pedagógiájával foglalkoznak.
Ezek közé tartozik két Nagyváradon
kiadott könyv: az első 1818-ban, a második pedig 1832-ben látott napvilágot. Az
első mű szerzőjét (pontosabban fordítóját, mivel egy német közkeletű szakkönyv
átdolgozott változatáról van szó) nem ismerjük. Címe - a kor gyakorlatának
megfelelően - kissé terjengős: "A' Nemzeti Oskoláknál Tanítói-hivatalra
menendőknek tudni szükséges tanítás módgyának meg-tanulására szolgáló
Vezeték-Szál".[1] A
másik LESNYÁNSZKY ANDRÁS munkája.
"Didaktika és methodika, avvagy a tanításnak közönséges tudománnya, és a
tanítás módgyának tudománya".[2]
E két könyv célja nem lehetett más,
mint hogy megfelelő didaktikai-metodikai ismeretekkel vértezze fel a népiskolai
tanítóskodásra készülő jelölteket. Mielőtt fellapoznánk őket, nézzük meg,
hogyan, milyen intézményes keretek között folyt abban a korban a tanítók képzése.
A tanítóképzés helyzete a XVIII-XIX. század fordulóján
A kép ebben a tekintetben korántsem
volt egységes. A felekezeti megosztottság itt is éreztette hatását. A protestánsok kollégiumtípusú iskoláinak
végső célja a lelkészképzés volt, pedagógiai ismereteket csak az 1790-es
évektől kezdve oktattak kollégiumaikban.
Gyökeresen más volt a helyzet a katolikusoknál. 1771-ben kifejezetten
népiskolai tanítók képzésére állították fel Bécsben az első norma-iskolát,
melyet egy év múlva követett a pozsonyi, 1777-ben pedig a budai és a nagyváradi
intézet. Ugyanebben az évben látott napvilágot a magyar közoktatás
egységesítésének, központi akarat alá rendelésének első nagy kísérlete: az első
Ratio Educationis. A szabálykönyv kiadatásával Mária Teréziának az volt a
célja, hogy osztatlan, felekezetek feletti közoktatási rendszert hozzon létre
Magyarország területén. Elképzelése nem válhatott maradéktalanul valóra: a
protestánsok - arra hivatkozva, hogy minden, oktatással kapcsolatos kérdésben a
döntés joga a felekezeteké - visszautasították a központosító törekvés legtöbb
megnyilvánulását. Kezdetben nem vették át a katolikusok által népszerűsített
ún. norma-módszert sem, ami pedig
tartalmazott újszerű, értékes elemeket. Mi volt ennek a módszernek a lényege?
Megalkotója, IGNAZ FELBIGER, sziléziai születésű apát öt
követendő elvet fogalmazott meg a népiskolai tanítók számára. (Tőle ered az
elnevezés is: "Normal-Methode", azaz olyan módszer, amit a tanításban
mintaként követni kell.)
Az együttes oktatás elvének megfogalmazásával a tanulók
gondolkodtatását, aktivizálását akarta előmozdítani Felbiger. A tanító kérdései
az egész osztályhoz szólnak, mindenkinek felelni kell rájuk: kinek hangosan
(akit a tanító felszólít), a többieknek magukban. Táblánál dolgozó társukkal
együtt valamennyien oldják meg a feladatokat. A tanító állandó kérdéseivel
köteles folyamatosan ellenőrizni a tanulók állandó részvételét a tanulás
menetében.
A katekizálás módszere ez utóbbiakra, a tanítói kérdésekre
vonatkozik. Ne pusztán mechanikus felidézést követeljen a tanító, hanem
gondolkodtató kérdések segítségével győződjön meg, hogy megértették-e az
anyagot a gyerekek. Így kell feldolgozni az egyes olvasmányok anyagát is.
(Ehhez természetesen olyan olvasókönyvekre volt szükség, amelyek a gyermekek
számára érdekes, tanulságos olvasmányokat tartalmaznak.)
Az olvasás tanításánál is szakítani
kívánt a régi gyakorlattal: időmegtakarítás céljából felhagyva az egyénenként
foglalkozással, bevezette az együttes
olvasást. Azaz: egyszerre több tanuló gyakorolja a hangos olvasást, ügyelve
az érthető, helyes kiejtésre.
Az emlékezet fejlesztésére bizonyos
passzusokat meg kell tanulni a tankönyvből. Ezt vélte megkönnyíteni a kezdőbetűzés módszerével, tehát a szavak
kezdőbetűinek memorizálása - úgymond - segíti a gyorsabb emlékezetbe vésést, és
a teljes szöveg felidézését.
Végül az egyes témák feldolgozása
előtt a tanító szemléletes táblázatok, tabellák
bemutatásával érzékeltesse az összefüggéseket.
A fentebb már említett norma-iskolák
egyik legfontosabb feladata tehát az volt, hogy minél szélesebb körben
elterjesszék ezeket a tanítói eljárásmódokat. Ezek az intézetek tulajdonképpen
kiemelt, háromosztályos városi népiskolák voltak, amelyekre egy tanítóképző tanfolyam
épült. A képzés mindössze négy vagy öt hónapig tartott. A jelöltek
előképzettsége meglehetősen széles skálán mozogott, egy idő után megkövetelték
egy elvégzett gimnáziumi osztály igazolását. Tanfolyamokat szerveztek már
működő tanítók számára is.
Melyek voltak a tagozat tantárgyai?
A módszertanon túl a preparandisták átismételték, illetve megtanulták a városi
népiskola harmadik osztályának tárgyait, továbbá elsajátították a tanítók
számára olyannyira szükséges szépírás és az orgonajáték mesterségét. A
népiskolai tagozat óráit rendszeresen látogatták, figyelték a norma-módszer
gyakorlati alkalmazását, esetenként maguk is kipróbálták tudásukat.[3]
A nagyváradi "Vezeték-szál"
A nagyváradi norma-iskola hallgatói
számára tehát a tanításban használható praktikus ismereteket tartalmazó
módszertankönyv is megjelent. IGNAZ
FELBIGER didaktikai-metodikai elveinek elterjedtségét bizonyítja, hogy
ez a könyvecske tulajdonképpen az ő egyik művének a magyar viszonyokhoz
alkalmazott, átdolgozott változata.[4]
A kézikönyv bevezető sorai így
indokolják a Felbiger-féle módszer alkalmazását: "A' rövid idő mellyben
kiváltképen a' falusi iffjúság a' Nemzeti Oskolákat látogatja, szükségesnek
tészi, olly fortélyjokkal élni, a'mellyek által a' szükségesre gyorsan és jól
taníttassék és minden tekervényesség elmellőztessen." (4.) Az idő
rövidségére való hivatkozás a falusi szegényparasztság életformájára utal.
Gyermekeik csak addig járhattak iskolába, amíg a család munkaerejüket
nélkülözni tudta. Noha tanítás egész évben folyt, a gyerekek zöme csak
novembertől márciusig tanulhatott. Az év többi részében a földeken kellett
segíteniük. Ezen a bevett gyakorlaton igyekezett módosítani az 1806-os Ratio
Educationis: "Az lenne kívánatos, hogy a falusi és a mezővárosi gyermekeket
az egész esztendőn át tartó iskolábajárásra köteleznék. Ez azonban közülük
nyilvánvalóan csak kevesektől várható. A szülők legtöbbje ugyanis még az öt-hat
éves kort alig elért gyermekeit már házi-családi munkára fogja. Ennek ellenére
meg kell tűrni ezt a szokást, melyet régi hagyomány tett erőssé. Nagyon fontos
ugyanis, hogy a parasztfiatalok - ahogyan mondani szokták - már "első
körmöcskéjük megjelenésétől kezdve" mintegy megedződjenek és a felnőtt
korukban végzendő nagyon nehéz munkához idejekorán hozzászokjanak."[5]
Igencsak felszínes, a tényleges társadalmi okokat elleplező indoklás ez.
Egy másik korabeli központosító
törekvés tükröződését is megtalálhatjuk a "vezeték szál"
bevezetőjében: a központi hatalom törekvését a felekezeti megosztottság
fölszámolására: "... hasznos hogy ugyan azon egy Országnak lakosi ugyan-is
egyféle törvény-regula szerént neveltetessenek, és egyféle móddal
oktattassanak." (4.) Éppen ezért az 1806-os Ratio Educationis szellemében
a katolikusok népnyelvű iskoláit úgy kívánták megszervezni, hogy azokban a
másvallású gyermekek is - egyedül saját felekezetük katekizmusát kivéve -
minden más világi és közös tanulmányi anyagot egyöntetűen tanulhassanak.[6]
A példát a protestánsok nem követték és saját autonómia törvényükre (1790-91.
évi XXVI. tc.) hivatkozva minden katolikus részről származó kezdeményezést
elutasítottak.
A nagyváradi norma-iskola (korabeli
nevén: nemzeti főiskola) azonban katolikus intézmény volt, így tankönyve is a
felbigeri norma módszerre épül. Ez adja az első fejezet tartalmát:
"I. fejezet. Első
főtzikkely: Az Együtt Oktatásról
Második főtzikkely: Az Együtt Olvasásról
Harmadik főtzikkely: A' Betűk' Módjáról
Negyedik főtzikkely: A' Tabellákról
Ötödik főtzikkely: A' ki-kérdezésről
(katekizátzióról)"
(Az értelmezés csak a harmadik
főcikkely esetében nem teljesen világos. A "betűk módja" elnevezés a
kezdőbetűzés mnemotechnikai módszerét jelentette.)
A következő fejezet a falusi
kisiskolások tananyagának feldolgozásához nyújt vezérfonalat:
"II.
fejezet. Arról, a'mit a' Nemzeti Falusi Oskolákban kell tanítani.
Első főtzikkely: Arról, a'mire a' Tanító a' Religio
oktatásánál köteles
Második főtzikkely: A' Betűknek esméretekről
Harmadik főtzikkely: A' Betű-foglalásról
Negyedik főtzikkely: Az Egyenkénti Olvasásról
Ötödik főtzikkely: Az Írásról
Hatodik főtzikkely: A helyesírásról. Toldalék: A'
Diktando írásról
Hetedik főtzikkely: A' Számvetésről" (L.
25-60.)
Ebben a tananyag körülhatárolásban a
II. Ratio Educationis (1806) követelményrendszere tükröződik. A falvak és
kisebb mezővárosok tananyagáról szólva a szabálykönyv elsőként a hittan
oktatásának fontosságát hangsúlyozza. Külön paragrafust szánva ennek a témának,
így ír: "Megkülönböztetett helyet érdemel itt is, mint mindegyik
iskolatípusban, a hittan... A katolikusok iskoláiban mindenütt el kell érni és
úgy kell intézni, hogy vasárnapon és a szentek ünnepein a gyermekek szülei is jelen legyenek... hogy
a hittan fejezeteit otthon gyermekeikkel átismételhessék..."[7]
A nagyváradi könyvecske harmadik fejezete a tanító
személyiségével foglalkozik:
"A' Tanítónak hivatalbéli kötelességeiről:
1.
A' Tanítói Hivatalnak fontosságáról
2.
A' Tanítónak jó tulajdonságairól, vagy Erköltseiről
3.
A' Tanítónak eszességéről
4.
A' Falusi Tanítóknak útasítása
5.
Az Oskolai Fenyétékről"
A tanító kötelességeit
következőképpen foglalja össze:
a) Minél kevesebbet tesznek a szülők a gyermekek
oktatásában, annál többet kell a tanítónak tennie ezért.
b) A lelkipásztornak segítségére kell lennie a
hittan oktatásában.
c) El kell érnie azt, hogy tanítványai az emberi
társadalom hasznos tagjai legyenek.
A korábbi idők elveihez képest új
gondolat ez az utolsó. A felvilágosult abszolutizmus államfilozófiájának
megfelelően az oktatás célja az, hogy az iskolában szerzett ismereteket a növendék
a mindennapi életben is fel tudja használni. Csak így tud hozzájárulni az egyes ember a nagy egész,
az állam boldogulásához.
A fejezet második főcikkelye a tanítótól elvárt jó tulajdonságokat elemzi.
Ezek: "jámborság, szeretet, vidámság, békességtűrés, megelégedés,
szorgalmatosság". Igaz keresztény legyen, azaz a vallás tanait ne csak
hirdesse, hanem maga is tartsa szem előtt őket cselekedeteiben, egész
életvitelében. Növendékeit úgy szeresse, mint a saját gyermekeit. Talán Comenius[8]
hatására került kézikönyvünk alapelvei közé ez a mélységesen humanista
gondolat:
"Szeretete ne légyen időtlen,
vagy gyermekes, hanem meg-állapodott; ne-is épüljön a' tanítványok' Szüléi'
vagyonira, hanem a tanítványoknak szép erkölcsösségekre, és szorgalmakra."
(64.)
A tanító ne legyen komor, dicsérje
meg az arra érdemes tanítványokat, barátságosan ösztönözze a lemaradottakat, ne
tegyen különbséget növendékei között a szülők anyagi helyzete alapján.
Alapvetően fontos tulajdonság a
türelmesség. Még abban az esetben is, ha a szülők "magzatiknak gyarlóságát
a' Tanítónak tulajdonítják". (64.) Az igyekezet, a jószándék a fontos, ha
a gyermekek "önnön magok vétkektől" semmit sem tanulnak, az nem a
nevelő hibája. Elégedjen meg csekély jövedelmével, maradéktalanul lássa el
hivatalbeli kötelességeit. Ha feladatait már elvégezte, "tisztességes
munkálkodás által bátran szaporíthatja jövedelmét". (65.) (Erre
valószínűleg szükség is volt, hiszen a tanítók bére ebben az időszakban
rendkívül alacsony.)
"... kémélje-meg pedig
leg-inkább a' tehetetlen, vagy számos gyermekekkel terheltetett Szüléket."
Végül, nem elhanyagolható tulajdonság a szorgalmasság, mivel "a tanítónak
szorgalmatossága szorgalmatos tanítványokat szül". (65.)
A harmadik főcikkely tárgya a "Tanító eszessége". Ennek
összetevői:
a)
a tanítványok tiszteletének megszerzése, tekintély
b)
a tanítványok engedelmessége
c)
a növendékek szeretete a tanító iránt
d)
ha a szeretet nem elég, félelmet tudjon kelteni
e)
különböző tulajdonságokkal rendelkező tanítványokkal különbözőképpen tudjon bánni.
Ha a tanítványok meggyőződtek arról,
hogy tanítójuk alkalmas tisztsége betöltésére, és ezt viselkedésükkel
kifejezésre is juttatják, akkor beszélhetünk tekintélyről. "Az engedelmesség
a' parantsolatoknak és rendelkezéseknek szoros és önkénti bé-telyesítésében
áll." (67.) Ennek egyik előfeltétele a megalapozott utasítások adása,
amelyek nem az indulat szülöttei, s amelyenek értelméről általában a növendékek
is meggyőződhetnek. Ha a tanítónak sikerült növendékei szeretetét elnyernie,
gondolkodás nélkül teljesítik kéréseit. Hogy ezt elérhesse "egy nyájas
Atyának" a viselkedését kell "magára vennie". Legyen állhatatosan
békességtűrő, viszont soha ne legyen bosszús, mégkevésbé hirtelen haragú.
Becsülje dicsérje szorgalmas és jámbor tanítványait, éljen gyakran a jutalmazás
eszközével, de ne vigye túlzásba, nehogy ellenkező hatást érjen el vele.
Büntetést akkor kell alkalmaznia, ha
a szeretetteljes bánásmód nem látszik elegendőnek a gyerekek tanulásra ösztönzéséhez. Ezt mindig mérsékelje a
szeretet, hiszen "illetlen volna mindazonáltal okos alkotmányokat valamint
a' barmot egyedül tsak büntetéssel nevelni. Olly embereket a'kik nem nyakasok
és meg-átalkodottak, a' jónak előmutatásával; szeretettel és nyájassággal jóra
lehet nevelni". (86.) Íme, milyen szép ékes magyar nyelven fogalmazták meg
elődeink azt a pedagógiai elvet, amit manapság
a "nevelői példaadás" hatékonyságaként szoktunk emlegetni.
A kézikönyv szerzőjének arra is volt
gondja, hogy a különböző életkorú gyermekeknél alkalmazandó oktatási módszerekkel is foglalkozzon. Elsőként a
legfiatalabb korosztályról, az 5-8 esztendős növendékekről ír:
"Az eszes Tanító az illy korú
gyermekeket könnyű fáradtsággal távoztathatja a' rossztól, és szoktathatja a'
jóra." (69.) Az eredendő bűnről szóló évszázados augustinusi felfogás
nyomai érezhetők itt.
Az ilyen idős gyermekek számára
szükséges ismeretek: betűfoglalás, olvasás, imádságok és kisebb katekizmus. A
9, 10 és 11 éves tanítványoknak fontos a számvetés módjainak megtanulása,
katekizmus, evangéliumok, episztolák tartalmának előadása saját szavaikkal. A
kisebb történeteket a tanító a legegyszerűbb módon és röviden fejtse ki
tanítványainak, hogy figyelmüket, ítélőképességüket és emlékezetüket
gyakorolja. Egy-egy ilyen elbeszélés befejezésével szólítsa fel a tanulókat,
hogy ismételjék el ezt saját szavaikkal, vagy legalább azokból valami
megfigyelt részletet idézzenek fel. (69.)
A 11 esztendős és annál idősebb
tanulók feladata: "a' religióban való esmérvek" bővítése, alaposabbá
tétele. A falusi iskolákban ezeknek a gyerekeknek elegendő az olvasás az írás,
a számadások elkészítésének tanítása, "a' jámborságnak és mezeigazdaságnak
törvényregulái" elsajátítása.
Lényeges szempont, hogy a tanító ne
tegyen különbséget "szegény és gazdag Szüléknek magzati között". Az
utóbbiakat ne részesítse előnyben az előbbiek rovására. Mindkét nemű ifjúságot
egyazon ismeretekre kell oktatni, hiszen a falusi iskolában csak olyasmit tanítanak,
ami "mind a' két neműeknek egyformán szükséges".
Ebben az időben úgy látszik
"divat" volt a növendékek képességeik szerinti csoportosítása.
Kézikönyvünkben a következő osztályozást találjuk:
"A' tanúlásban való ügyességekre való nézve:
a) Vagynak olly jó eszűek, a'melyek mindent könnyen
meg-fognak, emlékezetekben meg-tartanak, és azzal élni-is tudnak." (Velük
kapcsolatban megjegyzi a szerző, hogy szüntelen gyakorlás útján kell
képességeiket fejleszteni, a tanító lehetőleg minél többet követeljen tőlük.)
b) "Vagynak ollyanok, a'kiknek jó emlékezetek,
de kevés meg-ítélések vagyon." (Ezeket gondolkodásra kell megtanítani
szemléletes példák, ábrák segítségével. Mondják el saját szavaikkal gyakran
azt, amit megtanultak.)
c) "Vagynak gyenge emlékezetű
tanítványok." (A bánásmód itt: a tanító ezeket "könyvnélküli
tanulással, amennyire csak lehetséges, kímélje meg". Ajánlott módszer: a
gyakori ismétlés.)
d) "Vagynak tompa-elméjűek, a'kik keveset
foghatnak és tarthatnak meg." (Őket csak a legszükségesebbekre tanítsa meg
a tanító. A verés viszont náluk sem vezet célra, mivel ez a gyerekek tanulási
kedvét végképp elveheti.)
A legutóbbi típushoz tartozó
növendékek nevelhetőségével kapcsolatban - úgy tűnik - borulátó felfogás
uralkodott falusi iskoláinkban a múlt század elején. Azokat a gyerekeket,
akiknek képességei az átlagosnál gyengébbnek bizonyultak, nem igyekeztek jobb
eredmények elérésére ösztönözni, valószínűleg azért, mert hiányoztak a
"felzárkóztatáshoz" szükséges módszerek.
Meglehetősen merev, mechanikus a
gyermekek "elmefajok" szerinti osztályozása is:
"Elmefajokra
nézve vagynak:
a) "Eleven, és vidor tanítványok." (Az ő
esetükben a szigorúbb kikérdezés, a példázatok, az erőszak nélküli kényszer
receptjét ajánlja a korabeli metódus.)
b) "Félénk, és tompa tanítványok."
(Barátságos rábeszélés, szeretetteljes bánásmód, gyakori dicséret orvosolja
hibáikat.)
c) "Lomha, alszékony tanítványok." (Nekik
szorgalmas társaikat kell példaképül állítani - ajánlja a kézikönyv szerzője -,
de használható eszköz lehet a megszégyenítés is. (!)
d) "Makats, haragos és külömb-külömbféle
roszszaságra hajlandók." (Itt a következő útmutatást találjuk: meg kell
várnia a tanítónak, amíg "indulatosságaik lecsendesedtek", s csak ezután
szabad tettük következményeiért büntetésben részesíteni őket. Testi fenyíték
alkalmazása - ha javulás másképp nem tapasztalható - megengedett.) (72-73.)
"Erkölcsökre
nézve vagynak:
a) Jó erköltsűek
b) Meglehetős erköltsűek
c) Rosz erköltsűek." (74.)
Míg az első esetben az
álhatatosságra nevelés a fő feladat, addig a másodikban meg kell ismertetni a
gyermeket a jó és a rossz fogalmával. "Rosszra való hajlandóság"
esetén a következményeket kell bemutatni, s ha a fenyegetés, intés, de már a
testi büntetés sem használ, meg kell válni tőlük, nehogy társaikat rossz útra
térítsék.
Mennyire mechanikus, merev ez a
csoportosítás, a gyermekek egy kiragadott jellemvonás alapján történő
"beskatulyázása"! Ez a módszer még hosszú időn át éreztette hatását,
csökevényei még manapság is élnek nevelői köztudatunkban.
A nagyváradi tanítói kézikönyv
harmadik fejezetének ötödik, s egyben
utolsó főcikkelye az iskolai fenyíték
kérdéseit tárgyalja.
"Az Oskolai fenyéték azon
szolgálatos eszközöknek alkalmaztatása, mellyek által, az oskolai törvényeknek
tellyesítése eszközöltetik." - olvashatjuk itt. A fenyíték fogalmához tartoznak:
a) A' Nógatások,
b) Az Intések,
c) A' Fenyegetések,
d) Az Ígéretek,
e) A' Büntetések. (82-83.)
Ez utóbbival kapcsolatban a
következő hasznos útmutatást olvashatjuk: "A büntetéseknek tzélja légyen
a' tanítványok jobbulása; büntessen a' Tanító igazságosan, és soha ne büntessen
haragjában." (83.) Figyelemre méltó azoknak az eseteknek a felsorolása,
amelyekben a büntetést mellőzni kell. Ezek a következők: "Elme-tompaság,
tsekély ügyesség, temperamentomi hibák, a' testnek betegségeitől származó
hibák", valamint azok a vétségek, amelyeket a gyermek önhibáján kívül
követett el. Büntetendőnek tartja viszont a szándékosan elkövetett hibákat,
ezek között is elsősorban az iskolai törvények áthágását, az iskolatársak
rosszra való csábítását, az engedetlenséget, a vallásos előírások megszegését
és a "rosszban való megátalkodás"-t.
A testi fenyítést illetően a szerző
tiltja a testi sérüléseket okozó eszközök és a "becsület sértő
megszégyenítések" alkalmazását. Így például feltétlen kerülendők: a
"bika-tsök, páltzák, korbátsok, ferulák, artzul-csapások, öklözések,
haj-tépázás, térdeplés, fülek tsípdezése". Ijesztő felsorolás! Az a tény,
hogy ez a probléma egyáltalán felvetődött, szomorú képet fest a korabeli
népiskolákban használatos fegyelmezési eljárásokról. Érdekes, hogy noha az
erdélyi iskolaügy újjászervezését célzó, 1781-ben kiadott Norma Regia
szabályzat száműzte a kisiskolákból a pálcát és a virgácsot; ezen túlmenően a
gúnynevek osztogatását is károsnak minősítette, a nagyváradi kézikönyv
fordítója-átdolgozója még megengedhetőnek tartja a gyermekek megvesszőzését és
az olyan megszégyenítéseket, amelyek a "bűnhöz jól illenek". (84-85.)
A megengedett eszközöknél találjuk a vesszőt a "vékony pálcikát" és
az "attól való megfosztást, ami a tanítványoknak kedves". (uo.)
A bevezetőben jelzett másik
bemutatásra szánt mű tizennégy évvel később látott napvilágot ugyanebben a
városban. Vizsgáljuk meg, tapasztalható-e valamilyen fejlődés a népiskolai oktatást-nevelést
irányító didaktikai-metodikai alapelvekben, felfogásokban!
Lesnyánszky András didaktika és metodika könyve
Szerzője római katolikus lelkész, a nagyváradi
normaiskola tanára.[9]
Feltehetően papi szemináriumban is oktathatott, mert - ahogy az könyve
bevezetőjéből kitűnik - művét nemcsak a népiskolai tanítói pályára lépő
fiataloknak szánta, hanem az iskolaigazgatói tisztet betöltő lelkipásztoroknak
is: "Az igaz, valódi Oskolaigazgatónak - legalább az én csekély ítéletem
szerint - nem csak az áll kötelességében, hogy az esztendőnkint, vagy
félesztendőnkint tartani szokott próbatételekenn jelennyen meg, vagy csak arra
vigyázzon, hogy a' Tanító annak üdejében taníttson, hanem az is, hogy
vigyázzon, mit, és hogyan tanít a' Tanító és hogyan bánik a' tanítványokkal, 's
jobbítsa meg az e' pontban elkövetett hibákat, igazítsa útba a' tévelygő
Tanítót."[10]
Az előszóból megtudjuk még, hogy a
szerző, noha megbízatása csak egy korabeli német nyelvű didaktikai munka,
JOSEPH WEINKOPF könyve fordítására
szólt, ennél többet cselekedett. Ezt a művet vezérfonalként használva egy új, a
magyar viszonyokat figyelembe vevő tankönyvet írt. Szerénysége azonban tiltja,
hogy ezt nyíltan be is vallja: "... nem bocsáthatnám e' jelenvaló munkát
a' világ 'elejébe úgy, mint csak a' N. T. WEINKOPF Úr munkácskájának
fordítását; de mégis távul vagyok attól, hogy magamat e' munka szerzőjének
állítsam. Nekem csak annyi részem vagyon ebben, hogy a' hasznos ösmereteket,
a'hol lehetett, öszvegyűjtögettem, megmagyarítottam, és leírtam." (VIII.)
A hétszáznegyvenhat oldalas munka
terjedelemben jóval meghaladja elődjét, a fentebb bemutatott
"Vezeték-szál"-at. A népiskolai didaktika és metodika tudományát a
következő csoportosításban tárja az olvasó elé:
Az első könyv tárgya a "Tanítás
közönséges Tudományának foglalattya", amit mai kifejezéssel élve általános
didaktikának nevezhetnénk. Ennek bevezetéséből megtudjuk, hogy a "tanítás
közönséges ínség", tehát "az embernek meghatározott plánum szerint
való nevelése, és csinosítása ifjú korában nem csak minden rideg (egyes)
emberre nézve, hanem a' polgári társaságra nézve is - mellyhez kiki tartozik -
felette fontos." (5.) Jellegzetesen polgári felfogás: az oktatásnak
mindenkire ki kell terjednie.
A fentiekből következik, hogy
"a' nyilvánságos oktatóintézetek szükségesek", "mellyekről a'
polgári társaságnak és a' Felsőségnek kell szorgoskodni". (9.) Az oktatás
felelősségteljes munkáját nem bízhatjuk akárkire: "A' polgári társaságnak
kell alkalmatos Tanítókról szorgoskodni, nehogy az ifjúság - a' polgári
társaságnak reménnye - valamelly tudatlan, vagy éppen durva, és erkölcstelen
embereknek kezekbe essen." (uo.)
Az iskolai oktatás tehát nemcsak a
kiválasztottak privilégiuma, "a' nép minden karainak szükséges az illendő
csinosodás". A szerző kissé naiv, a felvilágosodás jegyeit magán viselő
gondolatmenetben fejti ki nézetét a polgári fejlődésről: "... hála az egek
Urának, hogy elmúltak azon üdők, midőn még a' csinosodottabb országokban is
csak egy része a' népnek tekintetett értelmes, és szabad valóknak, a' többi
pedig félbarmoknak, és rabszolgáknak, vagy csak amazoknak hasznokra
rendeltetettnek tartatott, következésképpen ezeknek csinosodása is csak annyira
ítéltetett szükségesnek, a'mennyire ezt amazoknak czéllyaik kívánták."
(11.)
A hirdetett polgári egyenlőség
hatóköre azonban csak az iskoláztatáshoz való jog deklarálására terjed ki,
ennek foka, mértéke viszont már osztályonként más és más: "... tagadhatatlan
az is, hogy lehetetlen a' polgári társaságnak minden tagjait egyaránt
csinosítani. Nem csak a' lelkitehetségeknek különböző mivolta, hanem e' rideg
polgároknak külömbféle viszonnyaik, környülménnyeik, s' foglalatosságaik is
lehetetlenné teszik azt, hogy a' polgároknak minden karai egyaránt
csinosíttassanak. Így a' szántóvető ember, közönségesen szóllván, nem vehet
részt ollyan tágas csinosodásban, mint a' mesterember, és ez ismét nem
részesülhet ollyan magas csinosodásban, mint azok, a'kik mindekor munkálkodnak,
sőt meghívásoknak foglalatosságai miatt gyakorta kénytelenek is munkálkodni
csinosodásokonn." (16-17.)
Miért van szüksége a tanítónak
didaktikai ismeretekre? A válasz kézenfekvő: A tanítás eredményességének egyik
alapvető feltétele, hogy alaposan ismerjük a tanítandó tárgyat. Ez azonban
önmagában még nem elegendő, mivel "... bár millyen tökélletes légyen is a'
tanítás-tárgynak tudása, mégis ez nem elegendő arra, hogy az ösméretek
másokkal, kiváltképpen pedig a' kezdőkkel, és gyakorlatlanokkal, a' legjobb
módon közöltessenek." (18.) Ehhez szükséges a "Tanításnak közönséges
Tudománya ..., melly a' tanításnak és emberi léleknek természetéből levont
közönséges alapjait, és törvényeit magában foglallya." (19.) A lélektani
ismeretek pedagógiai hasznosítását szerzőnk már a maga korában is fontosnak
tartotta. Széles látókörét, tájékozottságát bizonyítja, hogy forrásmunkái
között a honfitárs SZILASY JÁNOS, BEKE
KRISTÓF és KIS PÁL munkáin túl többek között ROUSSEAU, LOCKE,
NIEMEYER, MILDE és a filantropista TRAPP
könyveire is hivatkozik.
Az általános didaktika tárgyalásakor
LESNYÁNSZKY ANDRÁS a következő menetet követi:
Könyve első részében a
"Tanítástárgyak választásának, és öszvesorozásának alapjairól" szól.
Milyen alapelveket követnek a tanítástárgyak kiválasztásakor? Két fontos szempontot:
a tanítás célját és a tanítványok "tehetségeit" (képességeit). (28.)
A tanítás célja végső soron nem lehet más, mint a nevelésé - írja szerzőnk. Ez
utóbbi pedig arra irányul, hogy minden növendék alkalmassá váljon kettős
elrendeltetése betöltésére. Embernek és polgárnak kell lennie. Ahhoz, hogy
ember lehessen, el kell sajátítania a "közönséges, általlyában
szükséges" tanítástárgyakat. Mint valamely ország polgárának már "...
különös kötelességei vannak, mellyeknek teljesítésére erejét szentelni szent
tartozása. Ez ismét különös ösméreteket, következésképen különös
tanítástárgyokat tesz szükségessé. Ezek alkusan (hypothetice) szükséges
tanítástárgyoknak mondatnak."[11]
Vannak még ezen túl olyan tanítástárgyak, melyek ".... némelly
helyheztetésekben ... haszonvehetőbbekké, és több foglalatosságokra alkalmatosabbakká
tesznek bennünket: mások az életnek kellemeit, örömeit gyarapítják... vagy
kedvesebbekké tesznek bennünket másoknak társaságokban. Ezek hasznos és
gyönyörködtető tanítástárgyoknak neveztetnek." (29.)
Az
általában szükséges tantárgyak csoportjába tartozik:
1.
Az ember környezetének ismerete
2.
"Az önösméret, valamint a' testnek, úgy a' léleknek részéről is"
3.
A társalkodáshoz szükséges nyelv ismerete
4.
Az olvasás, írás és számolás
5.
"A' keresztény Hit- és Erkölcstudomány"
6.
"Az ország ... írott törvénnyeinek ösmérete".
A feltételesen szükséges tantárgyak
felsorolásakor Lesnyánszky az 1806-os Ratio nyomán halad: "... a'
Rajzolás, az Ének, a' Musika, a' Mennyiségtudomány általlyában, 's ennek
némelly nemei különösen ... továbbá a' Földleírás 'Tudománnya, a' Mesterségnek,
és Gazdaságnak Tudománnyával, a' Nemzeti Nyelvtudomány, és az Írásmódnak
némelly nemei." (36.)
A "hasznos és
gyönyörködtető" tantárgyak kiválasztásakor mindenekelőtt a tanítványok
tehetségeit kell szem előtt tartani, valamint azt, hogy eljövendő
életpályájukon mely tudományoknak vehetik hasznát. Ilyenek: az idegen nyelvek,
zene, tánc stb.
Nem elegendő a tantárgyak
kiszemelése, szükség van a "tanítás üdejének, 's rendgyének"
meghatározására is. Szerzőnk éppen ezért behatóan foglalkozik a "tanítás
plánumá"-val is. Ebben a fejezetben foglalkozik a megismerés és a gondolkodás
fejlődésének törvényeivel. Rá is nagy hatással volt a kor elterjedt
irányzatának, a képességlélektannak felfogása az ember önálló "lelki
tehetségei"-ről.[12]
Eszerint: ezek az egymástól elszigetelt "erők" egymást követő rendben
fejlődnek, kezdve a "külső szemlélő tehetség"-gel egészen az
"okoskodó erő"-ig. Nem látta - hiszen a maga kora tudományos
fejlettségi szintje nem tette lehetővé -, hogy ezek a pszichés folyamatok
egymással szoros kölcsönhatásban alakulnak, fejlődnek.
A tanítás szervezeti kereteit
illetően az osztályrendszer mellett foglal állást a könyv írója. Magas
osztálylétszám esetére segédtanítók (idősebb gyermekek) alkalmazását tanácsolja.
Itt ismerteti BELL és
LANCASTER módszerét, akik a
tanítványokból választott ún. "monitor"-ok segítségével kívánták az
oktatás hatékonyságát növelni.
LESNYÁNSZKY jól látja e módszer
gyenge pontjait: "... ezen tanításmódnak úttyán nehezen érhetni el azt,
a'mi minden oskolai tanításnak veleje, tudniillik a' tulajdon okos
elmélkedésnek felébresztését, a' lelki erőknek felingerlését ... kérdések és
feleletek által." (67.)
A jó tanításhoz, "oskolai
könyvek"-re is szükség van. Fontosak ezek, hiszen segítséget
nyújtanak a tanítónak a tananyag
egységes feldolgozásában, ugyanakkor mentesítik a fáradságos diktálás nyűgétől
is. Hasznos a gyermekeknek is, mivel felkeltik figyelmüket, és jó szolgálatot
tesznek az olvasástanításkor. A tankönyvek előállításánál elsőrendű szempont
lehetett az olcsóság. Szegénysorsú szülők ugyanis gyakorta hivatkoztak arra,
hogy azért nem küldhetik gyerekeiket iskolába, mert "... annyi pénzek
nincsen, hogy azoknak csak ABCés könyvet is vehessenek..." (70-71.) A
megoldás: a községek világi és egyházi vezetői gondoskodjanak a szegény
gyerekeknek kölcsönözhető iskolai könyvekről. A gondolatmenet folytatása már
kissé borúlátó indoklást is tartalmaz: "A' falusi gyermek szülőinek
házában más foglalatosságra használtatik, a' tanulásnak üdeje reá nézve csak az
oskolában való lételének üdeje. Mire való tehát nekie a' könyv szülőinek házában?
A 'mi hasznát veheti annak, legfellyebb az, hogy az útonn verekedik vele,
néhányszor elejti azt, 's néha talán a' sárba is." (70.)
Feltétlen szükségesnek tartja
viszont az iskolai könyvtárak létesítését: "És miért nem lehetne illyen
kisded könyvtára minden, még a' legkisebb Nemzeti oskolának is?" Az iskola
ehhez önállóan nem foghat, de: "Sok helyekenn talán a' Plébániák'
Pátrónusai is tennének valamit alattvalóiknak javokra. Talán a tehetősebb hívek
sem sajnálnának néhány garast adni arra, a'mi gyermekeiknek javára
czéloz." (123.)
A könyv második részének tárgya: "A' tanításnak külömbféle módgyai és
közönséges tulajdonságai." A közlő tanításmód segítségével a tanító
"mintegy viszi, és adgya tanítvánnyának elméjébe az ösméreteket", a
kifejtő mód útján pedig "a' tanítványnak elméjében már készen levő
ösméreteket fejti ki". (77.) Két formáját különbözteti meg a tanításnak:
a) "A' Tanítónak öszvekötött, folytonfolyó
előadása tanítás hallgató formájának (acroamatica forma) neveztetik..."
b) "... kérdésekbe szőtt előadása pedig
tanítás' kérdezkedő, vagy beszéllgető formájának (erotematica, dialogistica
forma) mondatik." (80.)
Az utóbbi forma
előnyeit megalapozott érveléssel bizonyítja a szerző. Ez annál is inkább dicséretes,
mivel a korabeli gyakorlat szerint a pedagógusok nem éltek gyakran ezzel a
lehetőséggel, azaz a kérdve kifejtő módszer "... gyakorta meg nem
ösmértetik". (86.)
Érdekesek, és talán még a ma
pedagógusa számára is tanulságosak azok a szempontok, amelyeket a tanórai
kérdésekkel kapcsolatban közöl szerzőnk. Rendkívül aprólékosan taglalja, hogy
mit kell a tanítónak cselekednie, ha kérdésére igaz; igaz, de nem odaillő;
hamis vagy - horribile dictu - nevetséges feleletet kap. A megválaszolatlan
kérdésekre is van receptje.
Külön alfejezetet szentel a
"tanítványok figyelmének felgerjesztésére, és fenntartására szolgáló"
módszereknek. "Interessánsá kell tenni a' tanítást - írja. - Semmit sem
használ a' tanítás, ha hidegen haggya a' tanítványt." (130.) Örökérvényű
igazság!
Ennek a követelménynek csak akkor felelhet
meg a tanító, ha tanításában figyelembe veszi a tanulók "tehetségeit"
és "ínségeit" (szükségleteit). A tanultakat a célirányosan szervezett
ismétlések révén tudják emlékezetükben elraktározni. Ahhoz, hogy az iskolai
tanulás eredményes legyen, "a' tanításnak alaposnak kell lennie, s ezért a
'folytonfolyás' törvénye szerint (kell) lassan menni, semmit át nem
ugorván." (158.)
LESNYÁNSZKY ANDRÁS
könyvének második részében a "Tanítás módgyának
Tudománnyá"-val - azaz a módszertannal
- foglalkozik. Mielőtt a metodika részletes tárgyalására rátérne, olvasmányos
stílusban megírt neveléstörténeti áttekintést tár az olvasó elé: "A'
Magyarországi oskolák' történeteinek rövid előadása Sz. István első
Királyunknak üdejéből ... a' mi üdőnkig." (214-228.) Ezekután azt
vizsgálja, vajon mi az oka a "nemzeti oskolák" elmaradottságának. Az
okokat a következőkben látja:
1. A' Tanítóknak szükséges csinosodásnak
fogyatkozása."
2. "... a' Tanító állapottyához nem mérsékeltt,
és csak az élet' szükséges ínségeinek kielégítéseire is allig elegendő
fizetés..."
3. "... az oskolai épületeknek, és
készületeknek hijjánossága."
4. "... a' gyermekek nem gyakorollyák az
oskolát, a'mi nem ritkán onnan származik, hogy a' Tanító igen durván ... bánik
a gyermekekkel..."
5. "... a' Tanítónak hivatallya sok helyekenn
máss hivatalokkal van öszvekapcsolva, a'mellyekkel való foglalatoskodás
gyakorta elvonnya a' Tanítót főhivatallyának foglalatosságaitól..."
6. "... a' vasárnapi és ünnepi oskolák
hazánkban mind eddig egészen elhenyéltettek..."
Ha mindezen okokat megszüntetik,
elhárulna a "Nemzeti oskolák előmenetelének akadállyai". (228-236.)
A módszertannal foglalkozó rész első
szakaszát az olvasástanításnak szentelte a szerző. Történeti fejlődésükben
elemzi az olvasás oktatásakor használatos eljárásokat. Ignaz Felbiger módszereit
ismerte - a "Vezeték szál" ott szerepel felsorolt olvasmányai között
-, de az együttes olvasást nem tartotta feltétlen üdvözítő eljárásnak:
"Némelly Tanítók Felbiger Apátnak módgya szerint minden tanítványokkal
egyszerre betűztettek, hogy így az oktatást közönségessé tegyék; de ha ezen mód
kizárólag használtatik több károkat von maga utánn." A tanító nem tudja ellenőrizni
az egyes tanulókat, a rendet sem könnyű együttes olvasáskor fenntartani -
könnyen hangzavar keletkezhet, és a tanulók megszokhatják az éneklő, deklamáló
stílust: "... végre az ebbéli együtt betűzésből ama' kedvetlen, füleket
sértő, éneklő hang származik, mellyet a' tanulók a' felelésben is
megtartanak." (276.)
Szerzőnk könyvében - az
olvasástanítás módszertana mellett - külön fejezeteket szán az írás, a
számolás, a helyesírás és a fogalmazás "tudományának". ("Az
ékesírásra való oktatásról", "a számvetésre való oktatásról",
"A' Magyar Nyelvtudománynak, a Hellyesírásnak czélarányos
tanításáról", "az írásbeli kifejezésre, vagy az irományok'
készítésére való oktatásról".)
Végezetül, a könyv utolsó fejezete,
"Toldalék"-a - didaktikai műveknél szokatlan módon - az erkölcsi nevelés kérdéseit boncolgatja.
Szükség van ennek tárgyalására - vallja szerzőnk -, hiszen az iskolának nemcsak
az "elmebéli", hanem a "vallásos-erkölcsi csinosodás"
színterének kell lennie. "Az oskolai életnek nagy befolyása vagyon a'
gyermekeknek szívére, azoknak erkölcsi béllyege, charactere, gyakort maradandó
vonásokat nyer az oskolai élet által." "A' Tanítónak bánásmódgya, az
ő szelíd komolysága, jóra czélzó kegyes hangja, képmutatást nem ösmerő példája,
a' romlatlan gyermekek társasága, mind ezek jó arányt adhatnak a gyermek
szívének..." (642.)
A neveléstan rendszeres kifejtésére
- az erkölcsi nevelés témakörén túl - szerzőnk nem vállalkozik, hiszen ez nem
is feladata. Az érdeklődőknek pesti tanártársa négy évvel korábban megjelent
könyvét ajánlja figyelmébe: "A' Tanító Urak ezeket Szilasy János Úrnak
munkájában olvashattyák, minthogy itten a' munkának sok ívekre lett szaporodása
miatt mindenekről szóllanom lehetetlen." (643.)
Aprólékosan vizsgálva a jutalmazás
és büntetés módszerének alkalmazási lehetőségeit, a testi fenyítékről a
következőket írja: "Én
MILDÉNEK ítéletét tartom, ki azt
állíttya, hogy a' testi büntetésnek némelly, noha ritka esetekben,
czélarányosak, sőt éppen szükségesek, de ezen eseteket nem határozhatni meg a'
külső cselekedetek. p.o. hazudozás, hanem csak a' tanítványnak indulattya
szerint. Csak akkor nyúlhatni a' testi büntetésekhez, ha semmi reménység nincsen
többé, hogy a' tanítvány más szelídebb eszközök által jobbíttasson meg."
(728.)
A testi fenyítés létjogosultságát
illetően úgy tűnik nem történt változás: Lesnyánszky András szinte szó szerint
az 1818-as "Vezeték-szál" gondolatait idézi: "Örökre meg vannak
tiltva az oskolákban: a' bikacsök, pálcza (de nem pálczikó), korbácsok, az
arczulcsapdosás, a' füleknek ránczigálása, csípdesések, a' fejben, vagy hátban
verés, a' hajczibálás, az ujjak' hegyére ütés, és minden nemű
térdeltetés." (732.) Mint a fentiekből kiderült, szerzőnk nem zárkózik el
teljesen a testi fenyíték alkalmazásától: "... tellyes szívemből
helybehagyom azt, a'mit DEMETER IGNÁCZ
mond, hogy tudniillik a' vessző nem másképpen használtasson, hanem hogy
a' Tanító annak ágaival a' gyermeknek kinyíltt kezére csapjon." (732.)
Összegezésként
megállapíthatjuk, hogy Lesnyánszky András - ez a tudós pap és pedagógiai
elméletíró - a múlt század első felének legjelentősebb pedagógiai és
pszichológiai irányzatait is mintegy gyűjtőlencseként fókuszálva, rendkívül
igényes didaktikai-metodikai szakkönyvet írt. Reprezentáns alkotás ez: Szerzője
feldolgozta és közvetítette Rousseau és a filantropisták pedagógiai nézetétől
kezdve a legjelentősebb áramlatokat egészen az - a korábban feltétlenül
előremutatónak számító - empirikus pszichológiáig (ezen belül is a képességlélektanig).
Didaktikai-metodikai fogalomhasználata és az ezeket a fogalmakat egységes rendszerré
szervező elvek kapcsolhatók ahhoz a neveléselméleti rendszerhez, amelyet a
korszak másik nagy egyénisége, a pesti kolléga
SZILASY JÁNOS vázolt fel 1827-ben közreadott munkájában.
Feldolgozta és továbbfejlesztette
(bár egyes helyeken nem haladhatta meg) a közvetlen előzménynek számító
"Vezeték-szál"-ban foglalt elveket.
Végezetül: Nemcsak tanulságos, de
érdekes olvasmány is. Elmét gyönyörködtető példája a nyelvújítás utáni magyar
tudományos szaknyelv egyik legelső - sikeres - próbálkozásának.
ZWEI
HANDBÜCHER FÜR LEHRER
VOM ANFANG DES
VORIGEN JAHRHUNDERTS
BÉLA PUKÁNSZKY
Das Jahr 1772 ist in der Geschichte
unserer Lehrerbildung ein bedeutender Wendepunkt. In diesem Jahr wurde in
Pressburg die erste Normschule geöffnet, wo Lehrer für die katholischen
Volksschulen ausgebildet wurden. Nach 5 Jahren öffnete auch das Institut in
Grosswardein sein Tor. Mit 14 Jahren Abweichung erschienen zwei Handbücher in
dieser Stadt, die sehr wichtige Kenntnisse für die angehenden Lehrer
enthielten.
[1] "A 'Nemzeti Oskoláknál Tanítói-hivatalra menendőknek tudni szükséges Tanítás' módgyának megtanulására szolgáló Vezeték-Szál. Nagy-Váradon, Tichy János betűivel 1818." (A továbbiakban: Vezeték-Szál.)
[2] Lesnyánszky András: "Didaktika és Methodika, avvagy a' Tanításnak közönséges Tudománnya és a' Tanítás Módgyának Tudománnya. Nagy-Váradon, Tichy János Könyvnyomtatóintézetében. 1832."
[3] Használatos volt még abban a korban a "schola vernacula primaria" (norma-iskola) szinonímájaként a "nemzeti fő iskola", a "normál-iskola" és a "normális iskola" elnevezés is. A két Ratio Educationis legújabb fordításában a "kiemelt anyanyelvi iskolák" kifejezést olvashatjuk. (Ratio Educationis. Az 1777-i és az 1806-i kiadás magyar nyelvű fordítása. Fordította, jegyzetekkel és mutatókkal ellátta: Mészáros István. Akadémiai Kiadó, Bp. 1981.) Ennek az iskolatípusnak a felépítéséről, működéséről bővebben a következő munkákból tájékozódhatunk: Mészáros István: Népoktatásunk szervezeti-tartalmi alakulása 1777-1830 között. Tankönyvkiadó, Bp. 1984. és Szakál János: A magyar tanítóképzés története. Bp. 1934.
[4] Az eredeti Felbiger-könyv címe: Kern des Methodenbuches, besonders für die Landschulmeister in der kaiserl. königl. Staaten, Bécs, 1776. Magyar kiadása 1786-ban jelent meg Budán, német nyelven. Lásd: Mészáros (1984): 247. o.
[5] Ratio Educationis. 234. o.
[6] Lásd: Ratio Educationis: 231. o.
[7] Ratio Educationis: 233. o.
[8] Vö.: Comenius Ámos János Nagy Oktatástana. Akad. Kiadó, Bp. 1953. 342.o.
[9] Vö: Pedagógiai Lexikon. Főszerkesztő: Nagy Sándor. Akad. Kiadó, Bp. 1978. III. kötet, 31. o.
[10] Lesnyánszky: Didaktika és metodika... Előszó: IX. o.
[11] I.m.: 29. o. Ugyanezt a célmeghatározást találjuk a kortárs Szilasy Jánosnak "A nevelés tudománya" című könyvében, mely 1827-ben látott napvilágot Budán. Ezzel a művel foglalkozik Mészáros István tanulmányában: A neveléstudomány rendszere az első magyar neveléselméletben (1827). in: Vizsgálatok a nevelés-oktatás korszerűsítésével kapcsolatban. Pedagógiai Közlemények. 18. Tk. Bp. 1977.
[12] Az empirikus lélektannak ez az ága a XVIII. század közepétől kezdve egyre jobban elterjedt. Hatása Szilasy János neveléstani rendszerében is kimutatható, de kortársa, Zákány József, a debreceni Református Kollégium pedagógiai tanszékének tanára is beleötvözte pedagógiai koncepciójába. Erre vonatkozóan bővebben lásd: Pukánszky Béla: Egy feledésbe merült magyar pedagógus - Zákány József kísérlete az első magyar nyelvű neveléstudományi rendszer megteremtésére. Pedagógiai Szemle, 1984. 11. szám.