Pukánszky Béla:
Makkai
Sándor pedagógiájának metamorfózisa
Az
erdélyi püspököt, Makkai Sándort nemcsak vallásfilozófiai tárgyú beszédei és
írásai tették közismertté a maga korában: szépirodalmárként
is maradandót alkotott. Történelmi regényei (mint például az Ördögszekér, a Táltoskirály vagy a Sárga vihar) generációk kedvelt
olvasmányai közé tartoztak. Kritikai írásai közül pedig az Adyt vődelmező munkája, a "Magyar
fa sorsa" váltott ki nagy visszhangot.
Mindezeken
túl pedagógiai tárgyú műveket is írt,
melyek tanulágosak a ma olvasója számára is. Ha az
ilyen tárgyú munkáit kronológiai sorrendben tanulmányozzuk, tanúi lehetünk
annak, hogyan alakult-formálódott a pedagógiáról, az oktatásról-nevelésről, a
közoktatásügyi kérdésekről vallott felfogása.
Első
nagyobb lélegzetű filozófiai-pedagógiai tárgyú műve még kolozsvári egyetemi
évei alatt keletkezett. Az 1912-ben nyomtatásban is megjelent doktori értekezés
címe: "Bevezetés a személyiség paedagogikájába".[1]
Továbblépés ez a dolgozat egy olyan úton, melyet az egyetem nagyhírű
pedagógiaprofesszora, Schneller István mutatott a fiatal Makkai
számára. Az ő személyiségpedagógiájának elemeit építette be egy koherens
filozófiai rendszerbe: a másik híres kolozsvári tudós, Böhm Károly értékelméleti, axiológiai
tanításába.
Akárcsak
Böhm Károly és Schneller István, a pedagógia
megújítását Makkai sem a pszichológiától, illetve a századfordulón mindjobban
megerősödő gyermektanulmányi mozgalomtól várja, hanem az általános értékelmélettől, az axiológiától.
A gyermektanulmány képviselői úgy kezelik a gyereket, mint "psychológiai elemek tömegét", mint "psychológiailag érdekes gépeket". Ne a
"kísérletező mechanikus terv", hanem a pedagógiát átlelkesítő
eszményekbe vetett hit legyen a pedagógus vezetője - így Makkai.
A
nevelés célját így tehát a "kellő"
világába helyezi Makkai. Abba a világba, ahol a három legfontosabb önérték:
a "jó" az "igaz" és a "szép" uralkodik. Ezek azok
az örök meghatározó vonások, amelyek a nevelést - a "merev psychologizmus fölé emelve" igazi élettel töltik meg.
Az
általános értékelmélet alajain nyugvó
személyiségpedagógia - ebben hitt a fiatal Makkai Sándor, ezt olvashatjuk első
fontos tanulmányából. Felfogása az évek során figyelemre méltó - mondhatni
drámai - átalakuláson ment keresztül.
Már
debreceni egyetemi tanárként írta 1937-ben a "Magyar nevelés - magyar műveltség" című könyvét.[2]
Ebben mindenekelőtt arra a kérdésre keres választ, hogy mi tekinthető a
felnövekvő nemzedékeket nevelő
"hatalomnak", melyik az a legfontosabb tényező, amelyek a
gyermeket alakítja-formálja. Rousseau "naív
optimizmusát" és a Herbart-követők "merev
intellektualizmusát", módszerközpontúságát egyértelműen elutasítja. Saját
ifjúkorának eszményeit is kritikusabban szemléli már: a szeretet nevelőhatalmának
apoteózisát hirdető schnelleri személyiségpedagógia
optimizmusát erősen megkérdőjelezi a
gyakorlat. Aggályait így tárja olvasói elé: "A személyiség pedagógiája
kétségtelenül egyedül célravezető ott, ahol önértékű nevelői személyiség
munkálkodik. Ez azonban olyan nevelői nagyságot tételez föl, amely teljes
tisztaságában csak kivételesen jelentkezik az életben."[3]
A szép idea tehát álom marad csupán, az
elméleti igazság hajótörést szenved a gyakorlat "viharos tengerén". A
schnelleri személyiségpedagógia tömeges gyakolati realizálásának egyik legfőbb akadálya a
pedagógusok személyiségében fellelhető "értékhiány".
A
nevelő és növendék közötti személyes kapcsolat Makkai szerint nem bizonyult
eléggé erős köteléknek. A pedagógiai individaualizmus
fölött eljárt az idő, a megrendítő tárdsadalmi
fordulatok az egyén helyett magát a társadalmat állítják a pedagógia középpontjába.
Makkai
világosan érzékelte, hogy a harmincas évek Magyarországán a háború lezúduló világkatasztrófájának utórezgései még
világosan éltek az emberi lelkekben. Saját korát ezért az
"emberválság" korának nevezte. S ez az emberválság egyúttal a tradicionális "nevelőhatalmak",
(ma így fogalmaznánk: nevelő tényezők) válságát is magával hozta.
Ezt
az ifjúságot a történelem, a háború pokla megfosztotta az illúzióktól, a nemes
eszmék talajukat vesztették. "Nincs többé gyermekiség, ifjúság - állapítja
meg rezignáltan Makkai -, mert nincs többé szent titokzatosság, szemérem,
idealizmus, tekintély." Az általános illúzióvesztés, értékhiány korában a
pedagógusok tekintélye is alapjaiban rendül meg: "Mihez kezdjenek ebben a
világban a nevelők, akik azt hitték, ők teremtik és építik fel a gyermek
lelkét? A tudós pedagógusok, akik filozófiával, laboratóriummal és mindenféle
bölcsességgel már
végérvényesen elintéztek minden lehetséges problémát, s most
iszonyodva látják, hogy az új világ illúziótlan gyermeke szembekacagja
tudományukat?"[4]
Végérvényesen
lejárt a pedagógiai elméletek mindenhatóságába vetett öntelt optimizmus ideje.
A pedagógia érdeklődése a nevelés elmélete helyett a nevelés szervezése felé fordult. Az "általánosságokba
kalandozó embernevelési ábrándokat" a köznevelés, az iskola problémái
iránti érzékenység és fogékonyság váltotta föl. Megfogalmazódott az igény, hogy
az iskola ne legyen többé "hortus conclusus", azaz "világtól elzárt kert",
hanem váljék "miniatűr társadalommá" - ahogyan azt Kornis Gyula is
megfogalmazta.
Makkai
is rádöbbent arra, hogy a "gyakorlati nevelőhatalom", teljes
egészében a közösség kezébe ment át. A kérdés csupán az, hogy melyik az a
közösség, amely kitüntetett szerepet játszik a nevelő társas-közösségi körök
rendszerében. Ebben a tekintetben ugyanarra a következtetésre jut, mint a másik
Schneller-tanítvány, a kolozsvári pedagógiai iskola
másik kiemelkedő képviselője: Imre
Sándor.
E
felfogás szerint pedig a domináns nevelő közösség - a nemzet. Kiküszöböli ezzel a Schneller-féle
"liberális humanizmus" világpolgárságának túlságosan tág kategóriáját
éppúgy, mint a marxista "osztálynevelés exkluzív tömeg- és gépgyártásá"-nak nyomasztóan
szűk kereteit. Makkai ezekkel szemben állást foglal a "fajközösségen álló nemzeti állam" nevelő hatalma, nevelő
ereje mellett.
Imre
Sándorhoz hasonlóan ő is a nemzetet tartja az egyetlen tényleges hatóerővel
rendelkező "nevelőalakulat"-nak, az egyes
ember és az emberiség két végpontja között létező lehető legtágabb, de még
meghatározható körnek. "Ezen a tükrön túl - írja Makkai sándor " - a nevelés alakító ereje elhalványul, tehát
a nemzetnevelés az egyetlen és legmagasabb pedagógiai lehetőség."[5] A végeletesen-egyoldalúan értelmezett szeméyiségpedagógia
és a szociálpedagógia szélsősége helyett tehát Makkai
a nemzetnevelés mellet teszi le a voksot.
Az
iskola zártságából, a "hortus conclusus" falai közül kilépő pedagógia az egész nemzetet
nevelőközösségnek tekinti. De még mielőtt valóban azzá válhatna, még mielőtt értekeket nyújtó nemzetnevelésről beszélnénk, magának a
nemzetté nevelésnek kell végbemennie. A magyarságnak egységes, tudatosságra
emelt nemzetté kell válnia - ehhez járulhat hozzá a maga sajátos eszközeivel a
nemzeti kultúrpolititka. Makkai Sándor véleménye
szerint e kultúrpolitika legfőbb feladata, hogy kiépítse a nemzeti műveltség "egységes és tagozott, tárgyiasuló és
személyes, konzerváló és alkotó" értékrendszerét.
Milyen
szerepet tölt be az újjászervezett iskola a nemzeti társadalomban? Hogyan
segítheti a kultúrpolitikai célok megvalósítását? Ezekre a kérdésekre keres
választ Makkai Sándor.
Az iskolának és a társadalomnak a
kölcsönös megfelelés viszonyában kell állniuk egymással -
hangoztatja. "Az iskolát a társadalomra nézve és a társadalmat az iskolára
nézve kell megszervezni, és úgy irányítani, hogy egymásnak egyidejűleg is, a
jövendőt tekintve is megfeleljenek. Ezt a megfelelőséget pedig csak egy valami
biztosíthatja, az, ha az iskolában, mint a társadalomban az élet és a valóság
minden tényére nézve, amely döntő jelentőségű,
ugyanaz a megítélés érvényesül."[6]
Az
iskola így már nem lesz többé olyan "világtól elzárt kert", amelyben
más törvények uralkodnak, mint amelyek a "kinti", valós életben
szabályozzák az emberi magatartást. Ugyanazt a hétköznapi gyakorlatot ismétli
majd meg pedagógiai eszközökkel, ami a felnőttek világában zajlik. A gyerekek
iskolai élete szinte "főpróbája"
mindannak, ami a nemzeti társadalom életében megvalósul. Igy
lesz az iskola a "nemzeti élet
begyakorlásának színtere és műhelye".[7]
Ugyanakkor
az iskola nemcsak megismétli mindazt, ami a társadalomban történik, hanem -
mintegy "tükröt tartva" a nemzet elé - befolyásolja, alakítja is a
felnőttek társadalmának életét. A "megismétlés"
ténye - Makkai pedagógiai utópiájában - így egészülne ki a "kölcsönhatás" mozzanatával.
A
teológus-író Makkai úgy látja, hogy a jövő iskolájának három, szervesen
egymásba illeszkedő feladatot kell megoldania:
1. Ismertesse meg a felnövekvő
generációkkal a világot úgy, mint a természet, a történelem és a lélek
tényeinek rendszerét.
2. Fejlessze ki az ifjúságban az
erkölcsi jellemet.
3. Végül: az ifjabb nemzedékeket
öntudatos tényezőként nevelje bele a nemzeti közösség életébe.
Nehezen
összeegyeztethető feladatok ezek. A régebbi korok iskolái is munkálkodtak
megvalósításukon, de -
az egységes nevelői szellem hiánya miatt - kísérleteik kudarcba fulladtak.
A
nemzeti tendencia túlzott fölerősödése azt eredményezte, hogy az ifjúság
önhitté, elbizakodottá vált. Kialakult benne az a hamis meggyőződés, hogy
"a megyar nemzetet egyetlen más nációval sem
lehet összemérni, annyival különb mindeniknél".[8] Igy azután a nemzetiségekkel senki sem törődött, az ifjúság
"vidám megvetéssel" nézett ele fölöttük.
Ez a
káros tendencia összeütközésbe került az ellenszenves frázisokba burkolódzó
erkölcsi idealizmus erőtlen szólamaival. A vallástanítás felekezetekké osztotta
az ifjúságot, ahelyett, hogy egységbe tömörítette volna. Az erkölcsi nevelés
pedig gyökértelenül lebegett a természettudományos képzés sivár materializmusa
fölött.
Makkai
hangsúlyozza, hogy az új iskola - a régivel ellentétben - képes lesz e hármas
feladat megoldására, de csak akkor, ha biztosítja az egységes nemzeti
szellemet, valamint az értékek helyes arányát.
Makkai
Sándor vonzó pedagógiai utópiája már ebben a formájában is magában hordozta a későbbi torzulások csíráit. Nem telt el
sok idő, s máris eljutott a "nemzeti öntudat soha nem ismert újértelmű
kivirágzásának" jövendöléséig. A "Nemzet
és kisebbség" címmel 1939-ben írt cikkében saját korábbi
nemzetfölfogását már új tartalommal töltötte meg. "...a
nemzeti közösség nem azonos többé a liberális humanizmus érvényesülési módokat
glorifikáló patriotizmusával, hanem a sajátos kollektív természet és szellem, a
sajátos fajképi adottságok és értékek öntudatos, szervezett élő egységét
jelenti."[9] A
nemzet tehát - ebben az értelmezésben - "egzisztenciális
közösség". S a nemzeti egzisztencia megóvása érdekében minden
fontosnak ítélt tevékenység - így a nevelés is - egységes állami irányítás és
ellenőrzés alá vonható.
"Tudománnyal és fegyverrel"
címmel 1941-ben megjelentetett könyvében már spártai életformára emlékeztető képet fest a jövő nemzetállamáról
az egykori püspök-író: A nemzetnek "joga és kötelessége a családi életet
irányítani, s abba létérdeke által diktált szempontból bele is avatkozni. Ez
természetes velejárója annak, hogy a gyermek nemzeti tulajdon és nemzeti
érték."[10]
Bármennyire
megdöbbentő, Makki Sándor - az egykori erdélyi püspökm,
a személyiségpedagógia valamikori elkötelezett híve - ebben a könyvében már Mussolinit tekinti példaképének, aki
"puskát és könyvet mutatott fel az olasz ifjúságnak, a nemzeti
életszolgálat jelképéül."[11]
Tragikus
tévedés volt ez, de ezt a hibát nemcsak Makkai Sándor követte el a második
világháború felé sodródó ország jobbra tolódó ideológiai légkörében.
[1]
Makkai Sándor: Bevezetés a személyiség paedagogikájába.
Stief, Kolozsvár, 1912.
[2]
Makkai: Magyar nevelés - magyar műveltség. Révai, Bp. 1937.
[3]
Makkai (1937) 31.p.
[4]
Makkai (1937) 48.p.
[5]
Makkai (1937) 37.p.
[6]
Makkai (1937) 56-57.p.
[7]
Makkai: (1937) 56-57.p.
[8]
Makkai: (1937) 63.p.
[9]
Makkai: Nemzet és kisebbség. Bp. 1939. Megtalálható a "Nem lehet"
című kötet 230-237. oldalán. Limes könyvek, Bp. 1989.
[10]
Makkai: Tudománnyal és fegyverrel. Révai, Bp. 1940. 51.p.
[11]
Makkai: (1941) 15.p.