Használati útmutató

Kedves Olvasó!

A továbbiakban egy olyan elektronikus tananyagot tanulmányozhat, amely az Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központjában készült a TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0002 pályázat keretein belül.

A tananyag (a kurzus) nagyobb egységekből, modulokból áll, amelyek leckékre bonthatók. Az egy modulba tartozó leckék tartalmi és logikai kapcsolatban állnak egymással. A leckék további részekre: fejezetekre, alfejezetekre és szakaszokra tagolódhatnak.

A modulok és a leckék címei jelennek meg a bal oldali menüben, innen érheti el a tananyagot – a megfelelő címre való kattintással.

Az elektronikus tananyag Bevezetője a tananyag céljairól és nagyobb tartalmi egységeiről nyújt áttekintést.

Minden modul elején rövid ismertetőt olvashat, amely betekintést nyújt a modul tartalmába.

Minden lecke a célkitűzések és a követelmények megfogalmazásával kezdődik. A célok egy elérendő állapotot határoznak meg, nagy vonalakban felvázolják a tartalmi kereteket és az elsajátítási módokat. A követelmények a cél eléréséhez vezető út főbb pontjait jelzik, azaz részletesen meghatározzák a tananyag elvárt/elsajátítandó tartalmi egységeit.

Valamennyi leckénél szerepel egy becsült tanulási idő, amely a tananyag elolvasásán, kijegyzetelésén és megtanulásán túl magában foglalhatja a videók és animációk tanulmányozását, a kutatómunkát, az ajánlott szakirodalom tanulmányozását, a különböző feladatok elkészítését, az ismétlést és az önellenőrző kérdések megválaszolását is.

A tananyagban található különböző jelölések megkönnyíthetik az önálló tanulást, segíthetik a tartalom elsajátítását.

A felsorolásoknál kiemeltük a felsorolás címét, amely tartalmilag szorosan kapcsolódik az őt követő listához.

A hagyományos ponttal jelölt, illetve számozott felsorolás mellett találhatók a tananyagban színessel kiemelt felsorolások is, amelyeket akkor alkalmazunk, ha a teljes felsorolást szeretnénk hangsúlyozni valamilyen tartalmi ok miatt.

  1. Ezt a felsorolást is
  2. szeretnénk kihangsúlyozni.

Egy felsoroláson belül narancssárga színnel emeltük ki a fontos elemeket.

A lényeges fogalmakat ilyen színnel vagy vastag betűvel emeltük ki. Kérjük, hogy ezeknek szenteljen fokozott figyelmet.

Az összefüggő szövegben kiemeltük a személyneveket.

Fontos!

A különösen lényeges, fontos bekezdéseket ebben a formában jelöltük.

Definíció

A definíciókat e módon emeltük ki.

Kérjük, hogy helyezzen nagy hangsúlyt a fontos részek, illetve a definíciók elsajátítására.

A szöveget idézetek tehetik színesebbé. Érdemes ezeket is alaposabban áttanulmányozni.

Példa

A tananyag szövegét számos példa egészíti ki, segítve a tartalom könnyebb megértését és elsajátítását.

A tananyag a leíró, magyarázó szövegét ábrák, képek, táblázatok, videók és animációk illusztrálhatják.

A tananyag tartalmazhat olyan ábrákat, képeket, grafikonokat, amelyek két fázisban nagyíthatók, pásztázhatók, teljes képernyőre válthatók.

Például:

A videóknál kérjük, hogy kattintson a „Videó” gombra, majd az indításhoz a videó-felvételre. Ha a „Kép” gombra kattint, akkor a videó kezdő képét kapja, amely nagyítható.

Például:

A leckék szövegében találhatók olyan feladatok, melyeknél a „Segítség megjelenítése” gomb megnyomásával lehet megjeleníteni a szerző által megfogalmazott segítséget, megoldást vagy szempontokat. Kérjük, hogy a segítséget, a megoldást csak akkor jelenítse meg, ha már elgondolkodott a feladaton, megoldotta azt.

Például:

Feladat

Feladat szöveg

Próbálja ki a „Segítség megjelenítése” gomb működését!

Feladat megoldása. Itt található majd a feladat megoldásához nyújtott segítség, illetve maga a megoldás.

Beküldendő feladat

A Beküldendő feladatokhoz nem tartozik leírt megoldás.

A tananyagban találhatók mellékletek, amelyek képet és/vagy letölthető fájt és/vagy webcímet tartalmaznak. A képet itt is lehet nagyítani (a képre való kattintással).

Például:

Leírás:

A neurológiai alapú teljesítményzavarok jellemzői amellett, hogy idegrendszeri eltérésen alapulók: intelligenciától független, környezetfüggő. Ide tartozik a specifikus tanulási zavarok minden formája, a figyelemzavar és a hiperaktivitás zavar is. Ezzel szemben a magatartászavar nem ugyanennek a problémakörnek a része, bár a jellemzői terén sok tekintetben hasonló, de lényegét és kezelését tekintve nagyon eltérő.

Internetes elérhetőség:

http://www.slideshare.net/gyarme/neurologiateljesitmenyzavarok

Letöltés:

Gyarmathy-neurologiai_alapu_teljesitmenyzavarok.pdf

Kép:

Forrás: http://www.slideshare.net/gyarme/neurologiateljesitmenyzavarok

A tananyagban előfordulhatnak olyan táblázatok, amelyek nagy méretűek. Ezeket a jobb oldalon található gördítő sáv segítségével tudja áttekinteni.

Például:

Leírás:

Próbálja ki, hogyan lehet áttekinteni a teljes táblázatot!

Letöltés:

9_9_02-2_szamu_tablazat.pdf

Beágyazott tartalom:

Böngészője nem támogatja a PDF fájl megjelenítését, Kérem használja a fenti linket az állomány letöltéséhez!

Forrás: http://www.nive.hu

Tartalmazhat olyan táblázatot is, amelyet a táblázatra kattintással, két fázisban lehet nagyítani.

Leírás:

Próbálja ki, hogyan lehet két lépésben nagyítani a táblázatot!

Letöltés:

9_9_02-2_szamu_tablazat.pdf

Kép:

Forrás: http://www.nive.hu

Minden lecke végén összefoglalás található, amely segítséget nyújt az addig olvasottak, tanultak átismétléséhez, rendszerezéséhez.

Azt, hogy milyen mértékben sikerült elsajátítania a lecke tananyagát, az önellenőrző kérdések, feladatok megoldásával mérheti fel.

A tananyag végén található irodalomjegyzék tartalmazza a felhasznált szakirodalmi forrásokat. Ezeket érdemes tanulmányoznia, ha átfogóbb képet szeretne kapni a tananyag témaköreiről.

Reméljük, hogy a tananyag hozzájárul a témakörök hatékony elsajátításához.

Sok sikert a tanuláshoz!