Kedves Olvasó!
A továbbiakban egy olyan elektronikus tananyagot tanulmányozhat, amely az Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központjában készült a TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0002 pályázat keretein belül.
A tananyag (a kurzus) nagyobb egységekből, modulokból áll, amelyek leckékre bonthatók. Az egy modulba tartozó leckék tartalmi és logikai kapcsolatban állnak egymással. A leckék további részekre: fejezetekre, alfejezetekre és szakaszokra tagolódhatnak.
A modulok és a leckék címei jelennek meg a bal oldali menüben, innen érheti el a tananyagot – a megfelelő címre való kattintással.
Az elektronikus tananyag Bevezetője a tananyag céljairól és nagyobb tartalmi egységeiről nyújt áttekintést.
Minden modul elején rövid ismertetőt olvashat, amely betekintést nyújt a modul tartalmába.
Minden lecke a célkitűzések és a követelmények megfogalmazásával kezdődik. A célok egy elérendő állapotot határoznak meg, nagy vonalakban felvázolják a tartalmi kereteket és az elsajátítási módokat. A követelmények a cél eléréséhez vezető út főbb pontjait jelzik, azaz részletesen meghatározzák a tananyag elvárt/elsajátítandó tartalmi egységeit.
Valamennyi leckénél szerepel egy becsült tanulási idő, amely a tananyag elolvasásán, kijegyzetelésén és megtanulásán túl magában foglalhatja a videók és animációk tanulmányozását, a kutatómunkát, az ajánlott szakirodalom tanulmányozását, a különböző feladatok elkészítését, az ismétlést és az önellenőrző kérdések megválaszolását is.
A tananyagban található különböző jelölések megkönnyíthetik az önálló tanulást, segíthetik a tartalom elsajátítását.
A felsorolásoknál kiemeltük a felsorolás címét, amely tartalmilag szorosan kapcsolódik az őt követő listához.
A hagyományos ponttal jelölt, illetve számozott felsorolás mellett találhatók a tananyagban színessel kiemelt felsorolások is, amelyeket akkor alkalmazunk, ha a teljes felsorolást szeretnénk hangsúlyozni valamilyen tartalmi ok miatt.
Egy felsoroláson belül narancssárga színnel emeltük ki a fontos elemeket.
A lényeges fogalmakat ilyen színnel vagy vastag betűvel emeltük ki. Kérjük, hogy ezeknek szenteljen fokozott figyelmet.
Az összefüggő szövegben kiemeltük a személyneveket.
A különösen lényeges, fontos bekezdéseket ebben a formában jelöltük.
A definíciókat e módon emeltük ki.
Kérjük, hogy helyezzen nagy hangsúlyt a fontos részek, illetve a definíciók elsajátítására.
A szöveget idézetek tehetik színesebbé. Érdemes ezeket is alaposabban áttanulmányozni.
A tananyag szövegét számos példa egészíti ki, segítve a tartalom könnyebb megértését és elsajátítását.
A tananyag a leíró, magyarázó szövegét ábrák, képek, táblázatok, videók és animációk illusztrálhatják.
A tananyag tartalmazhat olyan ábrákat, képeket, grafikonokat, amelyek két fázisban nagyíthatók, pásztázhatók, teljes képernyőre válthatók.
Például:
A videóknál kérjük, hogy kattintson a „Videó” gombra, majd az indításhoz a videó-felvételre. Ha a „Kép” gombra kattint, akkor a videó kezdő képét kapja, amely nagyítható.
Például:
A leckék szövegében találhatók olyan feladatok, melyeknél a „Segítség megjelenítése” gomb megnyomásával lehet megjeleníteni a szerző által megfogalmazott segítséget, megoldást vagy szempontokat. Kérjük, hogy a segítséget, a megoldást csak akkor jelenítse meg, ha már elgondolkodott a feladaton, megoldotta azt.
Például:
Feladat szöveg
Próbálja ki a „Segítség megjelenítése” gomb működését!
Feladat megoldása. Itt található majd a feladat megoldásához nyújtott segítség, illetve maga a megoldás.
A Beküldendő feladatokhoz nem tartozik leírt megoldás.
A tananyagban találhatók mellékletek, amelyek képet és/vagy letölthető fájt és/vagy webcímet tartalmaznak. A képet itt is lehet nagyítani (a képre való kattintással).
Például:
A neurológiai alapú teljesítményzavarok jellemzői amellett, hogy idegrendszeri eltérésen alapulók: intelligenciától független, környezetfüggő. Ide tartozik a specifikus tanulási zavarok minden formája, a figyelemzavar és a hiperaktivitás zavar is. Ezzel szemben a magatartászavar nem ugyanennek a problémakörnek a része, bár a jellemzői terén sok tekintetben hasonló, de lényegét és kezelését tekintve nagyon eltérő.
http://www.slideshare.net/gyarme/neurologiateljesitmenyzavarok
Gyarmathy-neurologiai_alapu_teljesitmenyzavarok.pdf
Forrás: http://www.slideshare.net/gyarme/neurologiateljesitmenyzavarok
A tananyagban előfordulhatnak olyan táblázatok, amelyek nagy méretűek. Ezeket a jobb oldalon található gördítő sáv segítségével tudja áttekinteni.
Például:
Próbálja ki, hogyan lehet áttekinteni a teljes táblázatot!
Forrás: http://www.nive.hu
Tartalmazhat olyan táblázatot is, amelyet a táblázatra kattintással, két fázisban lehet nagyítani.
Próbálja ki, hogyan lehet két lépésben nagyítani a táblázatot!
Forrás: http://www.nive.hu
Minden lecke végén összefoglalás található, amely segítséget nyújt az addig olvasottak, tanultak átismétléséhez, rendszerezéséhez.
Azt, hogy milyen mértékben sikerült elsajátítania a lecke tananyagát, az önellenőrző kérdések, feladatok megoldásával mérheti fel.
A tananyag végén található irodalomjegyzék tartalmazza a felhasznált szakirodalmi forrásokat. Ezeket érdemes tanulmányoznia, ha átfogóbb képet szeretne kapni a tananyag témaköreiről.
Reméljük, hogy a tananyag hozzájárul a témakörök hatékony elsajátításához.
Sok sikert a tanuláshoz!